måndag 14 december 2009

TV-snurr - med patrik

Serien "V" - Jag ville att det aldrig skulle ta slut

Minns ni tv-serien "V"? I mitt tycke en av de mest klassiska serierna som gått på tv. De som inte såg serien när det begav sig (den hade svensk premiär 1984 har jag för mig?) har idag svårt att se storheten i serien. Jag kan förstå det då seriens tekniska inslag och effekter i det närmaste är löjeväckande idag. Jag har dock minnena kvar från när serien först sändes. Första säsongen bestod av 6 långfilmslånga avsnitt som sändes på bästa sändningstid på lördagskvällarna. Det är idag nästan svårt att komma ihåg vilket samlande medium tvn var på den tiden. Alla, och jag menar alla tittade på "V". Morfar, moster, farsan, syrran o.s.v.

Expressen körde händelser ur gårdagens avsnitt på löpet (ja det är faktiskt sant) på söndagarna likt man idag gör kring t.ex.expedition robinson. Serien var det stående samtalsämnet i skolan och på arbetsplatsen och jag njöt så till den milda grad under varje avsnitt, att jag med genuin ångest hela tiden tittade på klockan av rädsla att det skulle ta slut. Vid närmare eftertanke tror jag aldrig att jag varit lika trollbunden som under de första "V"-veckorna! Idag 25 år senare kan jag konstatera att en remake av serien är på gång, och av trailern jag sett verkar det lovande. Klicka på bilden ovan för en trailer från originalet... We are of peace. Always.

patrik

1 kommentar:

  1. Jag kommer faktiskt ihåg hur fascinerad du var av V, jag tror de var ditt V-snack efter tennisträningarna som fick mig att kolla på V.
    Kul blogg föresten "keep up"
    /Rikard N

    SvaraRadera