fredag 4 december 2009

Musiksnurr - med niklas

Can you put a price on peace?
När jag växte upp på 80-talet så var det två stora "musikrörelser" som dominerade: Hårdrockare och synthare. Så här i efterhand känns fenomenet med dessa grupperingar ganska löjligt och gulligt men när det begav sig var det på många sätt och håll långt ifrån gulligt.

Motsättningarna mellan grupperna upplevde jag som starka. Jag tänker återkomma med mer tankar, funderingar och minnen kring detta fenomen men kan redan nu avslöja att jag själv gick som en brandgata mellan grupperingarna. På så sätt kunde jag förhindra (dock i begränsad omfattning) att aggressioner och motsättningar spred sig från hårdrockarna till syntharna och vice versa. Att jag kunde vara lika neutral till musikstilarna som svenska regeringen var till de krigförande länderna under 30- och 40-talet berodde till största delen på att jag helt enkelt hade smak för bägge musikstilarna. Ena dagen kunde jag lyssna på Kraftwerk och Depeche Mode för att nästa dag somna till Motörhead eller Accept. Men för att kunna vara neutral var jag naturligtvis tvungen, liksom den svenska regeringen var under Andra världskriget, att ge vissa eftergifter. Att ställa upp för hårdrockarna och syntharna var ofta nödvändigt.

Som sagt, jag tänker återknyta till det här ämnet vid fler tillfällen. (Säkert många gånger eftersom ämnet är så intressant och dessutom kan musik aldrig bli färdigdiskuterat.)

Nu vill jag dock ägna några rader till den här gruppen...Megadeth! Med Dave Mustaine i spetsen. Dave var från början gitarrist i Metallica men sparkades därifrån p g a missbruksproblem. I samband med detta bildade han gruppen Megadeth.

Megadeth har liksom många andra metal-grupper mycket tänkvärda och politiskt medvetna texter i sina låtar. Till skillnad mot många andra, mer accepterade pop-grupper, som jag upplever ofta har nonsenstexter i sina låtar.

En av mina absoluta favoritlåtar är Peace Sells från albumet Peace Sells... But Who´s buying? (1986) Texten är helt underbar, och kliniskt ren från nonsens. Fred är till salu - men det finns ingen köpare. Tragiskt men sant. /niklas


What do you mean, "I don't believe in God"?
I talk to him every day.
What do you mean, "I don't support your system"?
I go to court when I have to.
What do you mean, "I can't get to work on time"?
I got nothing better to do
And, what do you mean, "I don't pay my bills"?
Why do you think I'm broke? Huh?

Chorus
If there's a new way,
I'll be the first in line.
But, it better work this time.

What do you mean, "I hurt your feelings"?
I didn't know you had any feelings.
What do you mean, "I ain't kind"?
I'm just not your kind.
What do you mean, "I couldn't be president, of the United States of America"?
Tell me something, it's still "We the people", right?

Chorus

Can you put a price on peace?
Peace,
Peace sells...,
Peace,
Peace sells...,
Peace sells...,but who's buying?
Peace sells...

2 kommentarer:

  1. Instämmer till din hyllning av Megadeth. Dock dominerar hans ursprungsband scenen, än idag. Jag tänker på James Hetfield och co. dags för en topp-5 lista över deras bästa låtar här på Nostalgibröderna. Betänk att deras första platta är från tidigt 80-tal. Kill ém all..

    SvaraRadera
  2. Ja, Metallica dominerar naturligtvis. En topplista måste absolut plockas fram...

    SvaraRadera