söndag 13 december 2009

Sportsnurr - med patrik

Fotbolls-VM 1990 - ett klassiskt kalkon-VM


Krönikan som publicerades tidigare här på nostalgibröderna kring det missade VM-slutspelet 1986 i Mexico får mina minnen att kicka igång. Jag minns min tomma rohypnol-blick rakt in i tv-rutan fram till att Mats Magnusson sätter 2-2 i matchens sista spark (jmf med Zlatans "sista sekunden-mål" i det nyligen avslutade kvalet.) Jag formligen badade i lyckokänslor och vägen till VM var då i det närmaste klar.

När Portugal sedan mot ALLA ODDS slår Västtyskland är ridån total (Portugal var inta alls den fotbollsnation man är idag!). Man ska ha klart för sig att det annars räckt för Sverige att slå Malta i sista matchen för att klara avancemanget.

Även jag var då utsvulten på svenska fotbollsframgångar. 70-talet var höljt i barnasinnets dimma och minnena obefintliga.

Det första slutspelet för mig med Sverige inblandat, som jag riktigt minns, blev istället VM 90... Ett klassiskt kalkon-VM där förbundskapten Olle Nordin innan VM framstod som ett geni, men efteråt mer som en förlorare av omätbara mått! Sveriges förutsättningar innan sista matchen var att det hade räckt med att slå Costa Rica för att avancera från gruppen (på den tiden gick även de bästa treorna vidare). Mats Magnusson som hyllades inför 1986 års VM var pinsam under detta VM, och det enda man minns från honom var att han aldrig tog av sig sina svarta solbrillor. Förståeligt om du frågar mig!

Ni som inte såg VM live 1990 har säkerligen hört begreppet 1-2, 1-2, 1-2 (förlustsiffrorna i samtliga tre gruppmatcher), som etsats fast i allas våra hjärnor. Detta är hittills enda gången Sverige inte tagit några poäng i ett VM-slutspel. Med 80-talet och VM 90 i minnet framstår det nyligen missade slutspelet i Sydafrika nästa sommar som en piss i Missisippi! Sveriges framgångar från 1992 och under framförallt 00-talet är av sällan skådat slag. Vi får inte glömma det. Det vi däremot vill och försöker glömma är Nordins mannar i Italien 1990.



För er som inte kommer ihåg den officiella VM-låten från VM-90. Här är den..."Ciao Ciao Italia" Själv har jag bränt upp skivorna och förträngt hur den var. Håll till godo (medan jag håller för öronen!)


Betyg - Olle Nordin (Förbundskapten 1986-1990)
pp

patrik



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar