onsdag 23 december 2009

Mat- och saksnurr med patrik

Klassiska GB...vilka minnen. Några direkta konkurrenter till GB Glace (f.d. Glass! Vilket spontant känns mer relevant..) har i mina ögon aldrig funnits. Hemglass, stjärnglass e.t.c. är i sammanhanget kopior av originalet.

Niklas lyfte upp glassåret 1980 (nedan). Min favorit det året var glassen "Jukebox"! En glass som såg dagens ljus 1979 och som gick i graven redan 1982. Ofattbart om du frågar mig. Jag minns hur jag gick där på "Badda" (Kirunaslang för badhus) och tryckte i mig Jukebox. En "blandglass med inslag av bl.a. päron. Är det någon av er läsare som minns "Jukebox"? Hör då av er.

Nedan ser vi glasskartan från året 1979. Priset för en "Jukebox" var då 2,10. Notera även "Zoom". Ytterligare en favorit som numera gjort sitt på glasshimmlen, eller kanske är det just där den är...i glasshimmlen?! "Zoom" föddes 1974 och gick i graven 1984.






Minns ni förresten glassen "Snack" från 1986? Grym snickerskopia. Eller minns ni när succén "Lakritspuck" (som kom in i bilden 1982) helt plötsligt "tog slut" och tillfälligt ersattes med en Lakritspinne! Det finns ingen information om detta att tillgå såvitt jag vet och glasskartorna förtäljer inget. Vilket år var detta? Vad var det som hände och varför? Jag har för mig att det var någonstans kring 1984? Men anledningen?! Kan en rund glass ta slut för att ersättas med en avlång med samma innehåll? Det luktar konspiration lång väg.



patrik

3 kommentarer:

  1. Jag minns glassen FLIRT som jag och mamma alltid köpte på semestrarna för lääänge sen. Den var formad som ett hjärta och vad jag minns väldigt god :-)

    God Jul på er!

    //Kusin Cattis

    SvaraRadera
  2. Lakritspuck is the shit :)/U

    SvaraRadera
  3. Apropå glass så glömmer jag aldrig när du och din kompis fick jackpot när en lastbil med glass körde i diket ? (om jag inte minns fel) och ni fick ta med er allt ni orkade bära. Hela eran frys var full med glass :-) Vilken lycka det var när du sa att jag och Lotta fick ta vilken glass vi ville :-D Kommer ihåg att jag valde en TipTop. Vilken lyx !

    Hoppas att ni också får en mysig jul på Virvelvägen !!
    /Hälsn. P.G från 27:an

    SvaraRadera