måndag 7 december 2009

Gästbloggare - Charlotta Landström

Vår bästa tid var då!

Jag pratar om det underbara 90 talet, då eurodiscon dominerade alla dansgolv. När alla dessa fantastiska adrenalinpumpande låtar dunkade på alla neonprydda dansgolv.
Jag var 18 år, jag och mina vänner var ut på krogen varje helg, ibland både fredag och lördag, men oftast var vi nyktra. Vi gick ut för att dansa. Trängas på ett packat dansgolv och som i trans följa musiken. Det var vad vi ville göra, inte bli fulla (även om det hände…ibland).
Låtar som Dum Dam Dum med Melodie Mc, Think about the way med Ice Mc, It will make me crazy med Felix, Moore and moore med Captain Hollywood, ja jag skulle kunna rabbla upp massor av underbara låtar men tre låtar har etsat sig fast i mitt minne och hjärta.

Den första låten är Pick it up med Herbie. Jag köpte singeln och körde den på högsta volym hemma i mitt flickrum, tills mina föräldrar slet sina hår i ren frustration. Den andra är en låt med ett Kirunaband vid namn Accagas (ber om ursäkt för ev. felstavning) med låten Loloa. Eurodisco blandat med samiska influenser. En fantastisk låt som jag får rysningar av att bara tänka på. Har i flera års tid försökt finna denna låten. Hittar den ingenstan, inte ens på Youtube. Det är märkligt då det gjordes en video till denna låt. När den här låten spelades på Arran (ett uteställe i Kiruna) Så var det nog ingen som inte dansade. Alla var verkligen lyriska och låten är mäktig. Den låten jag hittade på Youtube med Accagas är deras andra singen I´m alive. En mycket bra låt det med. Lyssna på den och njut. Den tredje, jag anser att den är den bästa eurodiscolåt som gjorts. Än idag kan jag lyssna på den om och om igen och blir aldrig less. Det är Mr Vain med Culture Beat. Minns när den kom. Jag och en av mina bästa vänner skulle åka tåg till Stockholm för att gå på en Guns N roses konsert, det var i juni 1993. Jag hade låten i min freestyle och jag lyssnade på den tills batterierna i freestylen tog slut. Helt makalös låt!

Dansmusiken blir aldrig som den var då, så är det bara. Det pumpades ut låt efter låt, den ena bättre än den andra. Jag saknar den musikeran, jag saknar dansen och rysningarna, adrenalinet och att alltid vara på topp!

Charlotta Landström

4 kommentarer:

  1. Hehe eurodisco är ju inte riktigt min grej men Mr Vain håller jag med om!! Den är fortfarande grym!

    /Jenny

    SvaraRadera
  2. Arran dansit,vilka minnen !

    SvaraRadera
  3. jaghar låten, Accagas med Free Your mind (loloa) om du vill ha den :)

    SvaraRadera