tisdag 29 december 2009

Filmsnurr - med patrik

Så har vi sakta börjat återvända från skinkans fasta grepp, Paradisaskarnas förädiska lockelse och bakverkens förfettande grepp om tillvaron. Dock väntar nya helger bakom hörnet och snart ringer klockorna in ett nytt decenium.

Minns samma tid för exakt tio år sedan. Ett nytt århundrade skulle införlivas och rädslan för att flygplan världen över skulle krascha var vida spridd (det dröjde dock 21 månader innan den mörka profetian blev sann). 00-talet inleddes utan katastrofer och det har på många sätt varit ett händelserikt årtionde. Bl.a. har Sverige under detta decenium kvalificerat sig till samtliga stora fotbollsmästerskap (!) och Obama tog över efter den stora internationella tomten G W Bush. Bush som vid sin tid vid makten var nära att störta världsfreden (om det nu finns något sådant) fullständigt och världen knäar fortfarande. De närmaste dagarna återkommer vi med återblickar i olika former som rör det snart historiska årtiondet.

Julkalendern - omröstningen avslutad
1. Trolltider
2. Sunes Jul
3. Julstrul med Staffan och Bengt

(Var med i nya omröstningen kring den bästa Sci fi filmen under 00-talet!)

Idag tänkte jag kort och gott lista de bästa Sci fi-filmerna från 00-talet

1. The Matrix reloaded (2003)

Kommentarer överflödiga. Jag får säkerligen inte medhåll av så många av er läsare men för min del var valet lätt. Bröderna Wachowskis trilogi krossar allt motstånd i såväl genren som totalt sett och finurlig sci fi har sällan skådat världens ljus. Uppföljarna har fått i mina ögon orättfärdigt hård kritik. Måste bero på att alla minitiöst jämförde filmerna med "ettan" The Matrix, från 1999. En magisk film som dessvärre av naturliga skäl hamnar utanför denna lista. (mitt betyg: ppppp)


Neo, Morpheus och Trinity på uppdrag i "The Matrix Reloaded". Årtiondets sci fi-film!

2. Donnie Darko (2001)

Visst kan denna films rättfärdiga plats på en sci fi-lista diskuteras, men jag väljer att smyga in den här. Denna film innehåller det mesta för oss som älskar filmer där du måste se om den tre gånger för at överhuvudtaget förstå hälften. Skådespelarinsatserna är grymma och Donnie Darko himself är suggestivt svårtolkad. Se den och skriv in till nostalgibröderna och förklara slutet. (mitt betyg: ppppp)


Donnie tar till yxan...

3. The Matrix Revolutions (2003)

En fullt värdig avslutare i världens bästa trilogi genom tiderna! (Sagan om ringen-trilogin tätt efter). Strunta i "filmexpertisen" och acceptera filmens storhet. (mitt betyg: pppp)

4. War of The Worlds (2005)

En film som fått blandade recensioner. Jag anser att den är vågar och att den går lite utanför mainstreamspåret. Cruise är så bra han kan vara (och det är Bra!) och intensiteten i filmens första halva är bland det svettigaste du kan uppleva. (mitt betyg: pppp)

5. Terminator Salvation (2009)

En film från detta år som lyfter upp Terminatorserien till en ny nivå. Om det är en bättre nivå är osäkert för många, men jag anser att nivån räcker till en femteplats på min lista. Den är snygg, hård och intensiv. Robotarna har aldrig varit mer skrämmande och Christian Bale spelar hårdare än han någonsin gjort förr. Notera hans överdimensionerade mörka, hesa röst (ha ha ha). Go Bale go, och leverera oss en ny Terminator-film snart. (mitt betyg: pppp)

Bubblare... I am Legend (2007)

En katastroffilm där endast en människa finns kvar i livet(?), Will Smith.

(ps. Det är faktiskt några filmer jag inte hunnit se, bl.a Avatar. )

patrik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar