tisdag 1 december 2009

Filmsnurr - med patrik

Nostalgitipset: Alien (1979)
http://www.youtube.com/watch?v=ojhGdRSkiUw
En fantastisk klassiker från 1979 som jag själv håller topp-10 alla kategorier. Jag minns när jag själv var och såg filmen på bio. En av mina starkaste bioupplevelser än i dag. Filmen hade svensk premiär den 2 november 1979 vilket gör att jag inte får ihop det riktigt. Jag var och såg filmen 1983 om jag minns rätt! (var filmerna 4 år sena till Kiruna på den tiden?) Jag minns än idag filmplancherna med texten "I rymden kan ingen höra dig skrika". Kalla kårar går efter ryggraden när jag tänker på hur uppskakad jag kände mig efter att jag kom ut ur biosalongen. Rymdskräck när den är som bäst. Om det mot allt sunt förnuft fortfarande finns någon som inte sett filmen, se den idag!
(Notera Sigourney Weavers extremt små trosor i slutet av filmen. Den scenen förekom i många parodisammanhang när det begav sig. De är mist tre storlekar för små!)
Betyg - Alien:
ppppp

Veckans nya (30 år efter Alien): Luftslottet som sprängdes (2009)
http://www.youtube.com/watch?v=hk1psmEuxSk
Efter att ha sett de två första filmerna i trilogin var känslorna blandade inför den tredje och avslutande delen, Luftslottet som sprängdes. Den första filmen var ett lyft. Ett steg i rätt riktning från de ångestfyllda stereotypa Beck-filmerna som gödslat svenska spännings/kriminologgenren senaste tio åren. Den andra filmen var dessvärre ett bakslag, en besvikelse. Hur skulle då detta sluta? Bortsett från en odefinierbar budgetkänsla så avslutas filmserien med hedern i behåll. Spänning och intrigerande, med allt ifrån "balkanbovar" till högt uppsatta regeringstjänstemän. Kritiken gällande den tunna förankringen av spionhistorian bortser jag ifrån. Jag överlever även Salanders återhållna roll i filmen (hon är ju mer eller mindre häktad hela filmen). Man vill se mer, man vill se rättvisan skipas och visst får man valuta för 2 timmar och 30 min i biosalongen. Det är värt att nämna att jag inte läst böckerna. Om det höjer eller sänker mitt betyg låter jag vara osagt.
Betyg - Luftslottet som sprängdes:
pppp

patrik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar