lördag 12 december 2009

En legend (av niklas)


Diskussionerna brukar gå heta när de kommer in på vem den bäste James Bond är. Är det Sean Connery eller Roger Moore? Eller kanske Pierce Brosnan eller Daniel Craig? Finns inget riktigt svar på den frågan.

Vem som är bäst som Stålmannen finns det dock ingen anledning att diskutera. Det finns många stålmän, men bara en Stålmannen. Christopher Reeve! Få personer kan så starkt förknippas med en roll som Christopher Reeve gör till Stålmannen. Han ÄR Stålmannen.



Stålmannen flög in våra hjärtan 1979 och 1987 gjordes den fjärde och sista filmen med Reeve som Stålmannen. Den tredje filmen, Stålmannen går på en kryptonit, såg jag på bio med min kompis Johan.

1983 hade precis gått över till 1984 och jag och Johan hade hela dagen åkt skridskor på isbanan mellan Auroravägen och Solvindsvägen. På de kvarteren huserade grabbar som Lill-Ronny, Stor-Ronny, Magnus B, Henrik I, Niklas B, Daniel S och Joakim G. Jag och Johan från Virvelvägen gästspelade ofta på isen och kunde vara där i timmar. Den här dagen var vi där i drygt 4 timmar. Nån vidare skridskoåkare blev man dock aldrig...

Efter att ha varit hemma på varsitt håll och ätit så kom Johan och hans pappa och hämtade mig. Målet med färden var det gamla Folkets Hus (nuvarande Lindex-huset) där den nya Stålmannen-filmen skulle avnjutas. Som barn på tidigt 80-tal fick man inte njuta av så många filmer på TV så ett biobesök med en sån här film var verkligen en riktig höjdpunkt.

Just filmen Stålmannen (första filmen) visades en gång på TV och det kändes som en oas bland alla ökenfilmer som SVT brukade sända. På den tiden var det en helt annan genre av filmer som dominerade utbudet. Storfilmer från Hollywood var mycket sällsynt.

Både jag och Johan var fascinerade av filmen och att det var en speciell händelse för mig kanske kan försås med tanke på alla mina minnen från den dagen, för 25 år sen.

Christopher Reeves öde var tragiskt men himlen kanske behövde en ängel med mantel, bland alla vingbeklädda änglar.

Superman forever for Reeve


Stående ovationer för Reeve på Oscarsgalan, året efter olyckan.
http://www.youtube.com/watch?v=ffSy3-PJ5QI


Superman Theme - En av de allra bästa filmlåtarna




Hyllningslåt till Stålmannen





niklas

2 kommentarer:

  1. Håller med.. Reeve var och kommer att förbli legenden bland alla superhjälteskådisar. hans öde var otroligt tragiskt och ironin är i sammanhanget tydligt. /patrik

    SvaraRadera
  2. Bra skrivet Niklas! Han var inte bara bra reeve, snygg var han också ;-)

    SvaraRadera