torsdag 3 december 2009

Filmsnurr - med niklas

Nostalgitipset - Alien (1979)
Jag vill idag ge mitt betyg till filmen Alien, som bror min tipsade om häromdagen. Jag kryddar betyget med lite andra minnen kring filmen. Patrik hade ända sedan han såg filmen på bio talat sig varm över den. Ett monster i en mage på en astronaut i rymden… Det lät verkligen hemskt. Den klassiska texten från filmplanscherna ”I rymden kan ingen höra dig skrika” spädde på min fruktan inför filmen. Just den meningen levde och lever fortfarande kvar i många sammanhang och har parodierats och förändrats ett antal gånger, som t ex ”I rymden kan ingen höra dig fisa”.

Nåväl, 1984 var det dags för mig och min bästis Johan att tillsammans med Patrik se filmen. Patrik hade hyrt filmen, men problem uppstod… Johan ringde mig och sa att vi inte kunde se filmen hos honom. Jag fattade ingenting. Patrik fattade ingenting. I samtalet med Johan framgick det även, enligt Johan, att min älsklingsfil Kefir skulle sluta säljas. Förstå min dubbla besvikelse! Alien, filmen jag med skräckblandad förtjusning så länge sett fram emot att få se och dessutom höll i min hand och min älskade Kefir, som tillsammans med Frost Flakes var bland det godaste som fanns. -De höll bägge på att rinna ut mellan fingrarna på mig. Jag och Patrik insisterade dock på att vi skulle komma förbi med filmen så skulle vi på plats hos Johan se om vi på nåt sätt kunde få se filmen. Vi gick till Johan med tunga steg, men eftersom han bodde i huset bredvid så blev lyckligtvis stegen inte så många. Väl på plats så visade det sig att filmvisningen skulle bli av. Vi kunde pusta ut för att bara några ögonblick senare stelna till igen. Filmen hade börjat…

...och den höll ett grepp om mig hela tiden. Inte ens Sigourney Weavers pinsamt små trosor kändes för små i denna storslagna film. Jag kan bara hålla med min bror och ger filmen högsta betyg. Jag tycker dock att det är synd att det inte stannade med den filmen. Uppföljarna håller inte alls samma klass, sin högre budget till trots.

Kefiren då? -Det var ingen fara för den. Just den dagen hade Johans mamma tänkt köpa den på ICA-Signalen men den hade varit slut. Dagen efter fanns den återigen på mejerihyllan och har stått där sedan dess. Att jag senare själv slutade äta den och istället började äta lättfil är en helt annan historia.

Betyg – Alien:
nnnnn

niklas

2 kommentarer:

  1. Klassiska kefir, mycket gött!

    SvaraRadera
  2. Mycket gött som sagt. Dags att köpa ett paket snart...

    SvaraRadera