torsdag 10 december 2009

TV-snurr - med niklas

Halvfem - Språka på finska
På 70-talet och under första halvan av 80-talet fick vi barn först se barnprogram kl 16.30 i TV1 och sen en timme senare 17.30 i TV2. Barnprogrammen i TV1 gick under namnet Halvfem och i TV2 var det Halvsex. (Utom på sommaren då barnprogrammen började 18.30 och därför kallades Halvsju). Halvfem och Halvsex kan ses som föregångare till nutida Bolibompa.

Halvfem hade lite lägre kvalitet med smak av östeuropa, men min kärlek till programmen var gränslöst. Speciellt de första årens intro gillade jag extra mycket och är det jag minns bäst. Hade inte fått se introt på dryga 25 år tills för nån vecka sen men så hittade jag äntligen klippet och det var precis som jag minns det. Halvfemorkestern var såå fin.



Några år in på 80-talet böts introt till en lindansande ballerina, men jag tyckte aldrig den var lika bra som Halvfemorkestern. (Njut av hallåan efter introt. Stor underhållning).



Efter Halvfem brukade olika hemspråksprogram sändas och Språka på serbokroatiska och Språka på finska är de jag själv minns bäst. Introt till Språka på finska är nog en klassiker för de flesta i min generation. Dock säkert ångestframkallande för många. (Sångaren i programmet är misstänkt lik MA Numminen).



niklas

På begäran av en av våra läsare...


patrik

7 kommentarer:

  1. Klassiskt. Den halvfem vinjetten minns jag inte alls, jag minns den där en flicka gick på lina. Måste leta den.

    SvaraRadera
  2. Äh, du hade ju den filmen ;-)

    SvaraRadera
  3. Åh, jag blev riktigt nostalgisk :)

    Mor i huset

    SvaraRadera
  4. Underbar nostalgitripp tillbaka till Halv fem, sex och sju-tiden. Minns själv lindansaren mkt väl men är orkestern sämre, även om det finns där. Tempot på den tiden motsvarar idag produktioner gjorda av elever på låg-mellanstadiet. Utvecklingen är total. Fördelen då var att alla såg samma program, så det gick alltid att resonera kring dem i skolan och vid köksbordet. Det fanns ju inget annat att titta på, och video kunde ingen stava till! /patrik

    SvaraRadera
  5. Intressant att mina syskon minns lindansren mest. För mig har orkestern etsat sig hårdast fast, trots att den är äldre. Jag förknippar Halvfemorkestern med Tempohuset.

    SvaraRadera
  6. Då måste jag som 80-talist lyfta fram introt till sagstunden med Draken, tjejen med klubban och den stackars lilla mullvaden....lite sorglig o defenitivt nostalgisk!! lägg upp ett klipp pliiis! Ps. Garvar åt lindansaren hahaha att det var så illa!!;-)

    SvaraRadera
  7. http://www.youtube.com/watch?v=dHYpleVQcbc

    På begäran av en av våra läsare...SAGOSTUNDEN

    SvaraRadera