torsdag 3 december 2009

Du får alla mina pengar..

Såg just ett par avsnitt från "Sunes jul" från 1991. Den är total.. Peter Haber dominerar likt Glenn Strömberg i straffområdet! När jag ser dialogen mellan Håkan och Sune kommer man osökt att tänka på alla tillfällen då man fintat sina syskon.

En klassiker var när jag anordnade en tävling med brorsan och syrran som deltagare. En tävling som gick ut på att bidra med så mycket pengar som möjligt. Pengarna skulle läggas i en låda som jag satt upp på min dörr. Direktiven var:

"Den som lägger i mest pengar vinner ett pris"

Nu var det ju så att det var fullt omöjligt att se vem som lagt i vad. Jag kammade hem en pott utan att ha någon aning om vem som lagt i pengarna. Deltagarna var minst sagt missnöjda med utfallet och uttryckte kritik mot tävlingsledningen dvs mig. För att råda bot på detta utlovade jag båda deltagarna kompensation i form av ett överraskningspris. Kritiken bedarrade men efter några veckor minns jag att syrran missnöjt krävde ett pris. Enligt henne själv fick hon en "sliten hylla som jag gjort på slöjden". Själv har jag inget minne alls av priset. Någonstans ringer en klocka om att jag gav brorsan en kexchoklad, men jag är tveksam.

Apropå pengar så minns jag när syrran hade fått nog av sitt rum (som var en aning mindre än mitt och Niklas). Veckor av intensiv övertalningskampanj från syrrans sida hade nått sin kulmen. En kampanj som helt sonika gick ut på att jag självmant skulle byta rum med henne. Anledningen var att "hon behövde ett större rum". Vet inte om det var dockskåpet som tog plats eller vad det var, men hon var helt klart ute efter mitt rum.

Jag hade nog avfärdat syrrans "erbjudande" ett otal gånger med ett tveksamt leende, när hon en kväll står utanför mitt rum med en påse mynt och vädjar om att få överta mitt rum. Hennes deal var att jag som ersättning skulle få alla hennes pengar.

- Du får alla mina pengar om jag får ditt rum!

- Hur mycket har du då? (sa jag)

- Ungefär 13 kronor (sa syrran)

Jag brister ut i skratt och avfärdar än en gång hennes förfrågan. Storgråtandes går syrran in på sitt rum skrikandes

- Du förstår inte...!

Nej, jag förstod inte och detta var sista gången syrran försökte.

Förresten
Betyg - Sunes jul (1991)
ppppp

patrik

3 kommentarer:

  1. Elakt, båda incidenterna :-)
    Dessutom var priset en sliten liten hylla av spånplattor, tackkaaar :-D

    SvaraRadera
  2. Hej !
    Känner att jag måste hoppa in här och ta Lottas parti för jag var ju åskådare på den här tiden :-)Hon hade det faktiskt inte så lätt eftersom det var du som styrde och ställde på VV 19. Vi var ju "dödens" om vi så mycket som tittade in i ditt rum. Du skulle bara veta hur mycket vi passade på att göra därinne när du var borta :-D
    För övrigt ville jag bara säga att den här bloggen kan vara det bästa jag läst på länge :-)
    80's rules !
    Hälsn. från VV 27

    SvaraRadera
  3. Ha ha ja visst styrde jag en del men man var ju tvungen ;)
    Tack för omdömet!
    Simma lugnt/patrik

    SvaraRadera