onsdag 30 december 2009

Musiksnurr - med niklas

Europe stoppades på Ferrum men fick revansch vid Slussen
00-talet går mot sitt slut. Redan kan ett helt årtionde skådas i backspegeln sedan vi senast var i ett liknande läge. Men då gick vi inte bara in i ett nytt årtionde, vi gick även in ett nytt århundrade. Ja, mer än så, vi gick in i ett nytt årtusende. Hur ofta gör man det? Men egentligen var vi fel ute då eftersom ett årtusende egentligen börjar med år 1 och inte år 0. Nuvarande årtusende inleddes alltså egentligen med år 2001 och inte år 2000. Men det är det ingen som bryr sig om. Inte jag heller.

En annan som inte brydde sig om fakta var Markoolio som under hösten 1999 ”sjung” (läs brölade) och längtade efter Millennium 2.

Å millennium två, du e så på, åhåh vi alla längtar så
Millennium 2 å vad ska hända då
Å millennium två, du e så på åhåh vi alla längtar så
Millennium 2 å vad ska hända då

Ok, vi bortser från att ett nytt millennium börjar med år 1 och inte år 0. Vad värre är att vi då närmade oss det tredje millenniumet. Inte det andra. De som levde under årtusendet innan år 1000 vill nog också vara med på ett hörn.

Millennium 2


Nyårsafton 1999. Jag flög från Kiruna ner till Stockholm. Jag bad till högre makter att klockorna på flygplanets datorer gick som de skulle och inte för fort. Jag hade ingen lust att vara i luften när datorerna gick över från år 99 till år 00. Då skulle ju datorerna tydligen helt tappa form och förstånd och tro att vi hamnat i år 1900. Och det vet ju varje pilot och flygplan att bröderna Wright var de första som flög ett flygplan flera år senare. Så för ett flygplan i luften år 1900 finns bara en väg… Neråt! I otäck hastighet.

Klockorna klämtade inte för mig eftersom de gick rätt. Planet landade och jag skulle fira in det nya årtusendet med fest i Stockholm. Jag skulle få njuta av Europes tillfälliga återförening genom deras konsert vid Slussen. Det s.k. Millennium-giget.

Senast jag hade varit i närheten av Europe var 1985, när de spelade på sporthallen i Kiruna. Som snoris var jag inte själv där och såg dem men jag minns när de var där. Detta var året innan de verkligen slog igenom med sin The Final Countdown, men de väldigt stora redan då. På en bänk på sporthallen, som jag nu inte sett på ett tag, är texten ”Europe was here 85-xx-xx” inristad. Trots att jag suttit på den bänken i åratal så är inristningens dag och månad bortglömt. Sorry. I samband med Europes spelning i Kiruna skulle bandet på kvällen ut på discotek på Hotell Ferrum. När de skulle gå in skedde det legendariska. Det var fullsatt och inga fick komma in. Även Europe blir stoppade, varpå Joey Tempest säger: ”Men vi är ju Europe!” Ordningsvakten (som jag senare blev kollega till) säger då ”Ni kan komma från Amerika - här kommer INGEN in!” Tempest nämnde den här historien i radion alldeles nyligen, men sa då att vakten hade sagt: ”Ni kan komma från Mars - här kommer INGEN in!” Vad som är sant vet jag inte men att historien är fantastisk är i alla fall sant.

Millenium-giget på Nyårsafton 1999 var en föreställning jag hade sett fram emot och jag blev inte besviken. Med ca 8 min kvar till millenniumskiftet började The Final Countdown ljuda i högtalarna. Det var en mycket mäktig upplevelse. Den låten hade aldrig varit, och kommer aldrig vara, lika bra som den var i den stunden.

Millennium-giget (Jag var där)



Jag, och flera av mina kamrater, inledde det nya årtusendet med ett extremt behov av urinering. Men med 700 000 människor samlade mitt i centrala Stockholm var det en omöjlig uppgift att hitta ett lämpligt ställe där man kunde lätta på trycket. Varje hörn var befolkad och buskar växer inte på träd i centrala Stockholm. Till slut fann vi en buske och jag kunde sjunga hela ”Moon River” innan övertrycket var utjämnat.

Moon River
http://www.youtube.com/watch?v=flm4xcOyiCo


Natten och långt in på morgonen tillbringade vi på nattklubben Heaven. Ett inträde dit gick på det bisarra priset 500 kr. Själv njöt jag extra mycket av låten som var min absoluta favorit under 1900-talets sista skälvande timmar och 2000-talets första...

Fuck The Millennium med Scooter



Nu säger vi som Kungen gjorde när han inledde det nya årtusendet med sin sedvanliga svengelska... "Happy new year and... SKÅÅÅL!"

niklas

1 kommentar: