måndag 21 december 2009

Sportsnurr - med niklas


Answer my question! The question, jerk!!

Nämn en person från TV-serien Dallas…


-Jag vet att du valde J.R.


Nämn en tennisspelare som var aktiv på 80-talet, som inte var svensk…


Chansen att du valde John McEnroe är mycket stor. Inte lika stor chans som J.R. i Dallas men så nära man kan komma.

John McEnroe – Tennisens svar på J.R. Alla hatade att älska honom, eller var det kanske älskade att hata honom? Hur som helst blev tennisen aldrig samma sak igen när McEnroe hade lagt racketen på hyllan och skällt ut sin sista domare.

Att vara domare i hans matcher måste ha varit en mardröm. Slå upp ordet "Arg" i en ordbok från 80-talet och du ser det här...


Slå upp orden "Hjälm", "Mikrofonfrilla" eller "70-tals-friss" i en ordbok från 80-talet och du ser det här...



Inte heller bollkallarna gick säkra från honom. Minns en match som gick i Sverige. Minns inte om det var Davis Cup eller om det var Stockholm Open, men en svensk bollkalle, på kanske 15 år, fångade en boll i sin håv. Tyvärr fångade han den lite för fort för McEnroe var på väg att hinna ifatt bollen. Men bollkallen tog bollen och blicken som McEnroe gav till killen fryser fortfarande mitt blod till is… *Han dödar honom nu, det är inte sant* tänkte jag… McEnroe sa aldrig nåt till bollkallen (vad jag minns) men färgen på bollkallens ansikte hade gjort vilken STOPP-skylt som helst grön av avund.

McEnroes matcher mot Björn Borg och Ivan Lendl är riktiga klassiker. Lendl var en renlevnadsmänniska som var extremt seriös med kost och träning. McEnroe tränade knappt och åt skräpmat. (Vet inte om det var sant, men så gick snacket). Vad som är sant är i alla fall att McEnroe är en av de största talangerna som tennisen har haft, så visst minns vi honom för hans spel också. Inte bara för hans legendariska utbrott.

Minns hur irriterad man blev på honom när han mötte svenska spelare. Det kanske mest klassiska utbrottet mot en domare är i semifinalen i 1984 års Stockholm Open mot Anders Järryd. (Se klipp nedan). Jag såg matchen på TV och jag var helt chockad. Hade aldrig sett nåt liknande. Rubrikerna i tidningarna dagen efter var av format STORA. Jag får fortfarande rysningar när jag ser klippet. (Tyvärr ett alldeles för kort klipp). ”Answer my question! The question, jerk!!”


Tennisen har utvecklats mycket sedan dess men när McEnroe spelade var tennisen som bäst. Åtminstone tycker jag det när jag ser tillbaka i backspegeln.

Vad man också störde sig på var att det aldrig var nån domare som vågade diskvalificera honom, trots att han ofta förolämpade dem personligt. Inte förrän 1990 blev han (äntligen?) diskvalificerad i en match.

John McEnroe
Då hatade vi att älska dig
Då älskade vi att hata dig
Nu saknar vi dig


Några fler exempel på McEnroes storhet...







Annat klipp från Stockholm Open 1984, men nu även med de legendariska slagen på vattenflaskorna.


niklas

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar