onsdag 2 december 2009

TV-snurr - med patrik

Julkalendern, en gång i tiden var den bra
Efter första delen av årets julkalender (Superhjältejul) är jag beredd att såga den vid ...ja om inte fotknölarna så åtminstone vid knäna. Förvirrad och osammanhängande med alldeles för många sångnummer. Nu säger säkert någon "Ja men julkalendern är inte gjord för vuxna". Så sant, men det behöver inte hindra den från att attrahera vuxna tittare!

På 80 och 90-talet kom bra julkalendrar på löpande band, kalendrar som idag är klassiker. Jag garanterar att Superhjältejul inte kommer att bli en klassiker. Vem minns inte Trolltider som sändes första gången 1979 för att sedan 1985, sex år senare, repriseras! Personliga favoriter är också Albert och Herberts jul från 1982, Julstrul med Staffan och Bengt från 1984 samt en brutal klassiker från 1991, Sunes jul.

Jag minns det som om det vore igår. Fredag eftermiddag den 1 december 1982 och jag står vid min bänk redo att gå hem efter avslutad vecka tillika mattelektion. Vår hårda men rättvisa mattelärare, Ingemar Lindmark, drar ut på tiden då det surras för mycket i klassrummet. Till slut kan jag inte hålla mig längre utan jag tar ton och undrar om vi inte kan få gå hem. Ingemar kontrar snabbt och frågar varför jag har så bråttom. Jag svarar då inför hela klassen att jag måste hem så jag hinner se första avsnittet av Albert och Herberts jul. Ett lätt skratt utbrister i klassrummet och Ingemar frågar om jag är så intresserad av julkalendern. Absolut säger jag (ganska självsäkert om jag minns rätt. Det kan iofs vara en efterkonsstruktion?) med ett snett leende. Ingemar släpper iväg klassen och jag skyndar hem för att följa inledningsavsnittet. Jag följer sedan resterande 23 avsnitt slaviskt (morsan köpte för övrigt Albert och Herbert på DVD förra julen). Hur många gör det idag? Hur många elever i sjuan erkänner för det första det, och hur stort är intresset?

1991 kom Sunes jul (se klipp till höger under "dagens retro") och den DVD:n dammar vi fram varje jul för att få den rätta julstämningen. Tar vi fram Superhjältejul om 18 år i samma syfte? Mitt svar är tveklöst nej!

Klipp från Albert och Herberts jul
http://www.youtube.com/watch?v=6vEUhStvKgc&feature=related

patrik

Seinfeldcitatet
"Mmm...Boy that Hennigan's goes down smooth, and afterwards you don't even smell. Tha't's right folks, I just had three shots of Hennigan's and I don't smell. Imagine, you can walk around drunk all day. That's Hennigan's, the no smell, no tell scotch"
Cosmo Kramer (Seinfeld)

4 kommentarer:

  1. Kul blogg!! Jag säger bara - Kurt Olssons jul

    Kusin cattis

    SvaraRadera
  2. Kurt Olsson är också värd sin plats på topplistan! /patrik

    SvaraRadera
  3. Det var bättre förr som man brukar säga. Trolltider har etsat sig fast hos mig. Sunes jul var på ett annat sätt då jag ändå var ca 15 år då den gick, men oj vad den uppskattades.

    SvaraRadera
  4. Sunes jul är ju min absoluta etta! Men för att lyfta fram några hyfsat nya julkalendrar så vill jag slå ett slag för "Julens hjältar" från 1999 och "En riktig jul" från 2007. De har jag gillat starkt trots min ålder :-)
    /Jenny

    SvaraRadera