onsdag 16 december 2009

Musiksnurr - med niklas

Gruppen som fick oss att hosta
Sa du "spela hostlåten" under mitten av 80-talet så visste alla vad du menade. Ja, de flesta som var med på den tiden vet nog fortfarande vad som menas, även om låtens egentliga namn säkert glömts bort av många. Gruppen var naturlitgvis Scotch och låten var Disco Band. Låten som var som populärast 1984-85 fick oss alla att hosta i takt med den. En av 80-talets största kultlåtar.

Disco Band - Riktigt bra låt - Riktigt dålig video


Lite senare, sommaren 1985, släppte Scotch låten Delirio Mind. Även den lite av en kultlåt. Den blev 1985 års stora sommarplåga. 22 juni 1985 klev den upp på Trackslistans första plats.

Delirio Mind - Riktigt bra låt - Riktigt dålig video


Låtarna Disco Band och Delirio Mind påminde en hel del om varann genom sitt sound och "svammelkänslan". Scotch fick ett par hits till men då hade de kommit ifrån sitt lekande och låtar som Take me up och Mirage hade ett lite seriösare sound. Själv tycker jag att Take me up är en mycket bra låt.

Take me up - Riktigt bra låt - Mindre bra video


Scotch fick oss att dansa, sjunga och hosta under ett par år i mitten av 80-talet men sedan försvann dom. Men nån "one hit wonders-grupp" var det inte. Minns att jag en gång sa till min bror "Hur många bra låtar kan dom göra?". På gatan spelade vi minitennis och Scotch spelades i högtalarna ut mot gatan. Ola sprang fram till bergsprängaren för att spola tillbaka kassetten till "hostlåten". Han gjorde det sen igen. Och igen...

Fast egentligen har dom aldrig försvunnit. Hör eller tänker jag på Scotch så får jag bara glada härliga minnen från barndomen. Av nån anledning har jag en speciell kärlek till just mitten av 80-talet när jag var 10-12 år gammal. Vet inte riktigt varför men Scotch är definitivt en del av det.

Scotch kommer jag alltid att gilla.
Scotch kommer alltid få mig att hosta.

niklas

6 kommentarer:

  1. Jag har också en förkärlek till mitten av 80-talet.Kanske för att det var en bekymmersfri tid i våra liv. Varken småbarn eller vuxna?

    SvaraRadera
  2. Intressant att du Pernilla känner samma sak. Vad vår förkärlek beror på måste jag fundera över lite... men visst har du rätt i att det var en bekymmersfri tid i våra liv.

    SvaraRadera
  3. Helt underbart!
    Hade helt förträngt host-låten. Skitkul att läsa er blogg!
    /Lisette

    SvaraRadera
  4. Tack Lisette.. Erkänn, klassisk låt!/redaktionen

    SvaraRadera
  5. Håller helt med er att det var en bekymmersfri tid i våra liv!!!
    /Adde

    SvaraRadera