lördag 19 december 2009

Statsminister Olof Palme är död och Gomorron Sverige rullar som vanligt (av patrik)


Den 28 februari 1986. En dag som för alltid kommer att eka i mitt sinne. Det var fredagkväll och jag var hos min bästa polare Jonko (Jonas "Hjälmen" Johansson). Just denna period var vi helt sålda på den idag uråldriga Sinclair ZX Spectrum. En tidig hemdator som jag tror lanserades 1982. Vi tillbringade många timmar med att spela spel (som laddades via en kasettbandspelare!!) på den minimala skärmen. "Airwolf" minns jag speciellt, där jag och Jonas jobbade långt in på småtimmarna för att uppnå höga poäng.

Klockan var närmare 03.30 på natten när jag efter åtta timmars dataspelande traskade hem i den krispigt klara Kirunanatten. Väl hemma satte jag mig vid köksbordet för att äta mina nattliga ostmackor. Jag slår på radion och bläddrar i fredagens Expressen och regerar över att musiken på radion är ovanligt dyster. När radioprataren väl börjar prata stelnar jag till. Sa han att Olof Palme var död?? Fem sekunder senare är samma sorgsna, klassiska musik igång igen, och jag sitter bara och stirrar på min flottiga ostmacka och väntar på att få höra radioprataren igen... "Statsminister Olof Palme är död". Jag fattar ingenting. Detta är ju vara en händelse av historiska mått, helt i jämförelse med Ingemar Johanssons tunviktstitel, månlandningen, mordet på JFK eller Martin Luther King. De närmaste minuterna efter detta minns jag inte riktigt. Såvitt jag vet kan jag ha suttit i ostdimman vid köksbordet i mer än en timma.

När jag väl lyckas resa mig från köksbordet springer jag upp till Niklas (brorsan) för att väcka honom med den katastrofala nyheten.

"Nicke, vakna...Olof Palme är död"

Brorsans respons blir ungefär "Fan va kul skämt.. " Efter ytterligare försök får jag brorsan att fatta. Jag minns inte när vi somnade, men kl 07.59 vaknar jag av att farsan vana trogen kliver upp för att njuta (?) av Fredrik Belfrage och ett lagomt intressant Gomorron Sverige. Jag är klarvaken i min säng. Jag inser naturligtvis att farsan i samma ögonblick som han slår på tv:n kommer att få beskedet om mordet på statsministern! Två minuter senare kommer han rusandes upp för trappen och väcker morsan.

Den helgen övergick sedan till att bli en av de tyngsta jag kan minnas. Lördagen och söndagen formligen dröp av melankoliska inslag i de två kanaler som då hade total monopol på allt som sändes i tv. Svenska folket sörjde, även om det fanns några belackare som inte var lika sorgsna. Allt gick i moll och jag längtade efter att denna sorg skulle övergå i en jakt på mördaren. Åren efter detta följde jag tidningarnas rapportering kring mordet minitiöst. Under rubriken "Palmemordet" skrev Expressen det bästa av det mesta och mitt intresse för Palmemordet är än idag intensivt. Vem låg då bakom det dödande skottet? PKK, Sydafrikanska lönnmördare eller alkoholisten Christer Pettersson? Jag sätter en hundring på Christer!




patrik

Första ekosändningen efter mordet på statsminister Olof Palme. 1986 sände inte Sveriges radio nyheter på natten. En stund innan 01.00 den 1 mars började därför Sveriges Radio P3 sända musik utan mellansnack. Men 01.10 läste inrikesreportern Jan Ström upp följande:






Nedan ett autentiskt ljudpotpuri från minuterna då Palme dödades..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar