tisdag 26 januari 2010

TV-snurr - med niklas

Stackars tupp
Det var synd om tuppen men det blev ett klassiskt intro. Troligtvis just på grund av tuppen. Ett barnprogram man minns.

Jag tänker naturligtvis på Barnen i Uhlenbusch. Barnprogrammet som första gången sändes i skarven av 70- och 80-talet. Det dök även upp igen, i repris, flera år senare.

Men ska jag vara helt ärlig så minns jag inte så mycket om själva programmet. Inte mer än att det handlade om ett gäng ungar som sprang omkring i byn. Det som jag däremot verkligen minns och som på allvar etsat sig fast i huvudet är introt. En tupp som spatserar omkring på gatorna och i bakgrunden ser man en lastbil närma sig... och när den kört förbi har tuppen tappat alla sin fjädrar...

Visst tyckte vi synd om det lilla livet? Nu tycker jag dock inte synd om fågeln längre, men den gör mig nostalgisk.

Många av oss som är uppvuxna på 70- och 80-talet känner nog igen det här...




niklas

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar