lördag 9 januari 2010


TV-snurr - med niklas

En hårding - ett föredöme
Idag vill jag hylla en man som var en fin vän på nätterna i början/mitten av 90-talet. Själv var jag kring 20 år och att sitta uppe hela nätterna gjorde man nästan dagligen...

I pojkrummet hade jag min TV ståendes alldeles vid sängen. En Excel 14 tum. Köpt på OK för 1295 kr. Genom den TV-rutan har mycket strömmat ut. Men den som jag idag vill hylla och som visade sig många gånger i min 14-tummare är Edward Woodward. Ni lär inte veta vem det är men han spelade Robert McCall i serien The Equalizer (1985). Såg häromdagen att Edward tyvärr dog i november så därför får ni min hyllning idag.

The Equalizer hör man aldrig nån prata om så den serien fick nog inget riktigt fäste i de svenska stugorna. Det faktum att den endast sändes på nätterna i TV3 kan ha bidragit till detta faktum. Men jag tyckte den höll mycket bra klass. Det var inget tramsande och Robert McCall var en av de hårdaste i sitt slag. Han såg inte så hård ut kanske men skenet bedrog. Som gammal hemlig agent hjälpte han människor som hade problem. Det kunde vara vad som helst, kvinnor som blev slagna av sina män eller barn som hade blivit bortrövade. De som hade problem hittade McCall via annonser i tidningarna: "Got a problem? Odds against you? Call the Equalizer".

Han kämpade för de utsatta och hade hjärtat på det rätta stället. Samtidigt kunde han vara oerhört tuff mot de som förtjänade det. Han var ett föredöme helt enkelt. Visst tänjde han på lagarna en aning men avsikterna var alltid de bästa. Serien fick också kritik för sina våldsinslag men jag tyckte aldrig att våldet var oprovocerat.

Här är en fin sammanfattning om The Equalizer



Och som vanligt så vill jag tillägga att en bra serie även har ett bra intro. The Equalizer är inget undantag. Skulle vilja säga att den är en av de bästa. Tyngden är påtaglig.



Jag minns The Equalizer med välbehag. Jag minns nätterna framför TV:n i pojkrummet. Vila i frid Edward.

niklas

4 kommentarer:

  1. Själv såg jag alltid serien när jag bodde i Gällivare under våren 1993. Den var ett stående inslag under vardagskvällarna. Har för mig att den då sändes vid 23-tiden.

    SvaraRadera
  2. Härligt att höra! Visste faktiskt inte om du hade sett serien eller inte. Men i G-vare hade du förstås bra koll på serierna... med Gorbys piroger i dina händer. :-)

    SvaraRadera
  3. Equalizer var grymt bra när det begav sig! Kul att du skrev om den. Hade helt glömt av den.

    SvaraRadera
  4. Tack för din uppskattning! Visst var den bra! Och visst är det trevligt att bli påmind om det... :-)

    SvaraRadera