fredag 8 januari 2010

Filmsnurr - med niklas

Video i Gällivare
Magnum som jag skrev om för ett par dagar sen levde livets glada dagar under 80-talet. Eller man ska väl egentligen säga Tom Selleck som han hette i verkligheten. Som kuriosa kan jag nämna att han från början var den som var tänkt skulle ha rollen som Indiana Jones i filmsuccén Jakten På Den Försvunna Skatten (1981). Steven Spielberg som regisserade filmen ville ha en okänd skådespelare i rollen och han ville ha Tom Selleck. Precis när inspelningarna skulle börja kom det dock fram att Tom Selleck hade kontrakterats till en ny serie - Magnum P.I. En annan skådespelare fick därför vaskas fram och valet hamnade då istället på Harrison Ford.

Spontant känns det som att det blev bra som det blev. Vem kan tänka sig Indiana Jones-filmerna utan Harrison Ford i huvudrollen? Och vilken hemsk tanke om nån annan än Tom Selleck hade spelat Thomas Magnum.

Första gången jag såg filmen Jakten På Den Försvunna Skatten var 1982 i en villa på Vallmovägen i Gällivare. Vi var på besök hos släktingar till oss och det fina med dom var att de hade en videobandspelare hemma. Det var inte så vanligt 1982.

Minns inte vem som bestämde valet av film den kvällen men jag tror det var jag, Patrik och "Totto" som skickades ut för att hyra den. Behöver jag säga vad jag tyckte om den? Naturligtvis blev betyget det högsta.

Betyg - Jakten På Den Försvunna Skatten
nnnnn



Jag, Patrik och "Totto" skickades ut på fler liknande videouppdrag i Gällivare, men med tveksam framgång. En gång när vi skulle hyra film så fick "Totto" reda på att jag aldrig hade sett en Bond-film. Trots att jag bara var 8 år så tyckte både han och jag att det var lite av en skandal att jag aldrig sett en Bond-film. Det hade jag längtat efter så länge. Filmen vi bestämde oss för var Ur dödlig synvinkel (1981) med Roger Moore som James Bond.

Någonstans går det dock inte enligt våra planer. De vuxna i vårat sällskap vill absolut inte se nån Bond-film, så mycket besviken måste jag skjuta upp min Bond-premiär. Istället går valet till filmen Papillon (1973). Själv är jag mycket tveksam till det valet. Det går ju inte ens att uttala filmens namn... "Pappi...goja?"

Nåväl, några timmar senare är min besvikelse borta. Papillon är riktigt bra. Dock var det nära att vi avbröt tittandet redan efter nån minut. I början av filmen är skärmbilden avsmalnad och karaktärerna blir smala och långa. Vi trodde det var nåt fel på filmen men det ska tydligen vara så...

Betyg - Papillon
nnnnn



Filmen Ur dödlig synvinkel fick jag njuta av betydligt senare. Ledmotivet till den filmen håller en härligt hög vacker klass...



Betyg - Ur dödlig synvinkel
Bond är Bond


niklas

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar