onsdag 20 januari 2010

TV-snurr - med niklas

Nu är det tecknat - Nu är det barnprogram - Nu är det Solfilmen
Det där med barnprogrammet är väl kanske inte riktigt sant men det andra är helt sant. Men egentligen är barnprogrammet också helt sant för många av oss. Åtminstone var det så en gång i tiden...

Ja, på den tiden när allt som var tecknat var barnprogram. En tid då inte mycket var tecknat. Men Solfilmen var tecknad. Solfilmen var ett barnprogram.



Den var ju faktiskt inte ett barnprogram, men visst tyckte vi väl ändå det? Den var ju tecknad. Punkt.

Jag kan inte svara helt säkert varför, men jag blir alltid så glad av att se filmen och får en så härlig känsla i kroppen. Jag kan dock tänka mig ett antal orsaker till varför jag gillar Solfilmen så mycket och kombinationen av dessa orsaker är nog den starkaste faktorn till min kärleksförklaring.
  • Filmen påminner mig om att ljuset är på väg
  • Filmen tar mig tillbaka till barndomen
  • Jag förknippar filmen med vår och sommar
  • Den knastriga musiken är så härlig
  • Numera finns Kiruna med i filmen
De tre första punkterna är nog de viktigaste. Filmen börjar visas på TV efter vintersolståndet varje år och sänds därefter en gång i veckan ända fram till midsommar. Så när filmen visas så vet man verkligen att nu närmar sig sommaren och ljuset igen. Och när man var en liten knodd så gillade man filmen för att den var just tecknad. En känsla som sitter kvar även i vuxen ålder.

Här en fantastisk bild över ett soldränkt Kiruna, mitt i natten... Midnattssolen regerar!

Från början (1963) och under en lång tid var det orterna Lund, Stockholm och Luleå som ingick i filmen. Men för bara några år sedan böts Luleå ut mot Kiruna med den ungefärliga motiveringen att om Sverige har orter som befinner sig ovanför polcirkeln så måste det finnas med i Solfilmen. Inte helt otippat var det en kirunabo som lyckades övertala beslutsfattarna i frågan.
Senare tillkom även orten Lycksele, genom lottning bland en massa andra orter. En lottning som sändes i nåt caféprogram på TV och som jag faktiskt såg. Tidigare sändes Solfilmen i Aktuellts 18-sändning på söndagar men har nu flyttats till 21-sändningen på fredagar. En flytt som tyvärr gjort att jag får se filmen mycket mer sällan än tidigare.
Här ett litet klipp med den ena halvan av Nostalgibröderna. Den andra halvan är den som filmar och detta skedde på Kiruna golfbana den 4 juli 2009 kl 00.30. Midnattssolen regerar!


Slutligen måste vi naturligtvis njuta av Solfilmen. Det här är 2009 års sista film från den 18 juni. Observera "Ö.H" under Kiruna - Solen är över horisonten. Sekvensen i filmen, där solen har lagt sig för att sova på molnet och sen kikar lite med sitt högra öga var det jag gillade mest som barn. Ja, det gör jag nog kanske fortfarande...

Det här är poesi, det här är kärlek, det här är barndom. Solfilmen regerar!




niklas

4 kommentarer:

  1. Inte helt oväntat letar PG efter en boll. Inte helt oväntat så var det säkert Lars Törnman som lyckades övertyga om att det ska vara Kiruna istället för Luleå. Den gamle väderpresentatören.

    Henrik

    SvaraRadera
  2. Underbart..visst älskade man "solfilmen" och saknar den idag. Hade inte grepp om att det var på fredagar den sändes! Jag kommer genast att ta tag i tittandet igen. Apropå golfinslaget. Det var endast på detta hål som jag svajjade! :) I övrigt gick jag under par hela banan :)

    SvaraRadera
  3. Solfilmen ! vilken nostalgi :-D Den var lika viktig som att se Anslagstavlans intro och Linus på linjen ! Snacka om att man var svältfödd på tecknat :-D
    /Pernilla

    SvaraRadera
  4. Nostalgiskt var ordet. Inslag om Anslagstavlan och Linus på linjen ligger redan inplanerade. :-)

    Törnman ligger inte bakom kuppen mot solfilmen. Inte huvudsakligen iaf. Det gör en man vid namn Ingvar Ahlström, som blev Årets kirunabo år 2002.

    SvaraRadera