torsdag 21 januari 2010

Musiksnurr - med niklas

Hubba Hubba Zoot Zoot
Minns ni den? Den där låten som mest var ett enda stort skämt med en sångtext som bara var fullständigt nonsens. Eller vad tycker ni själva..?
Hubba hubba zoot zoot
Deba uba zat zat a-num num
Hubba hubba zoot zoot
Deba uba zat zat a-num num
A-hoorepa hoorepa a-huh-hoorepa a-num num
A-hoorepa hoorepa a-huh-hoorepa
HAH
A-num num
A-num

Minns ni den inte så är ni förlåtna, den släpptes ju trots allt 1980. Men då visste nog de allra flesta vad det var för låt, den blev nämligen den mest sålda singeln i Sverige under en tid och blev alltså nr 1 på försäljningslistan.

Själv älskade jag låten och hade den på samma kassettband som låten Ma Baker (som jag skrev om förra veckan.) Men det dröjde till 1982 innan jag hade den inspelad och den var några låtar efter Ma Baker, som var låt två. Första låten på den kassetten var en låt som kom 1982, men den avslöjar jag en annan gång.

Gruppen som låg bakom succélåten hette Caramba men det var nästan det enda man kände till. Medlemmarna var hemliga och medlemsnamnen på skivomslaget bestod enbart av pseudonymer som t. ex. Zingo Allah, Zoltan Zull och Hazze Kamikaze. Själv upplevde jag det som lite jobbigt att inte veta vilka det var som låg bakom gruppen. Tänk om jag aldrig skulle få veta?

Spekulationer om vilka det var fanns förstås och namn som nämndes var bland andra Björn Skifs, Clabbe, Ted Gärdestad, Björn Ulvaeus m. fl. Nästan 20 år senare avslöjades två av medlemmarna, vilka var Michael B. Tretow och Ted Gärdestad. Själv frågar jag mig än idag... Var det fler? Vilka då i så fall?

Minns att jag försökte få mormor att förstå vilken bra låt det verkligen var men tyvärr skedde det med mycket tveksam framgång.

Se nu till att njuta av låten och sjung gärna med i den fantastiska texten.



niklas

6 kommentarer:

  1. Var inte Bert Karlsson också en av medlemmarna? En klassisk låt i allafall. :-)

    SvaraRadera
  2. Minns den mycket väl, tror t o m att jag gillade den.

    Mor i huset

    SvaraRadera
  3. Klassisk nostalgisk var ordet.. En grym favvo. Om Berl K var med är det ännu högre klassikerstatus!

    SvaraRadera
  4. Hahaha ! Det är ju den roligaste låten nånsin ! Det var ju du som introducerade den för mig och Lotta :-) kommer ihåg att jag var lite småchockad efteråt, jag hade aldrig hört nåt liknande :-D
    / Pernilla

    SvaraRadera
  5. Tror inte Bert var med. Inget som är känt iaf. Men det var säkert hans bolag som släppte skivan. Han släppte en samlingsskiva med kultlåtar och då var denna låt med. (Den skivan har jag).

    Att mor minns och tyckte om den var överraskande och trevligt. Tyvärr var mors mor inte lika övertygad.

    Jag minns inte att det var jag som inroducerade låten för er men jag kan absolut tänka mig det. :-)

    SvaraRadera
  6. Äh, jag blandar ihop det. Bert Karlsson sjöng Hoppa Hulle...

    SvaraRadera