tisdag 12 januari 2010

Filmsnurr - med patrik

Från Reservoir Dogs via Pulp Fiction till Inglourious Basterds - en ren njutning

April 1995. Jag befinner mig i USA. Närmare bestämt i Boston och jag är på väg på bio. Det här är innan alla flotta, stora filmstäder började ploppa upp runt om i landet. Framförallt var jag van vid Kirunas biograf, som inte riktigt motsvarade USA-standard (vare sig då eller nu). Jag minns än idag doften av smörpopcorn och alla enorma filmaffischer som tapetserade väggarna. Filmen vi skulle se var Tarantinos "Pulp Fiction" (5:a på IMDB:s lista över de bästa filmerna genom tiderna) och kvällen öppnade mina ögon för en av nutidens stora regisörer.




Njut av klippet ovan eller spring till en butik nära dig och köp filmen!

Att jag dreglade av hänförelse filmen igenom samt konstant låg i brygga är en beskrivning av min filmupplevelse. Jag har efter denna kväll säkert sett Pulp Fiction minst 10 gånger. Dock äger jag inte filmen. För övrigt den enda Tarantino som jag inte har i samlingen.

Tarantino står för det mesta av det jag uppskattar på en bioduk. De utdragna scenerna, närbilderna, den geniala blandningen av gammal westernmusik och modern musik, dialogen och de grymma skådespelarinsatserna. Det är ingen slump att jag även håller Den gode, den onde och den fule (1966) av Sergio Leone som kanske min bästa film alla kategorier (4:a på IMDB:s lista över de bästa filmerna). Just Leone har inspirerat Tarantino i väldigt hög utsträckning.

De filmer som Tarantino själv regisserat håller alla en makalös klass, och har du inte gett dig hän hans ultravåld blandat med etikett, finess och hjärna, så har du mycket kvar att uppleva! Nedan följer min 5 i topp-lista över Quentin Tarantinos filmer följt av mina betyg.

1. Pulp Fiction ppppp
2. Kill Bill vol. 2 ppppp
3. Inglourious Basterds ppppp
4. Kill Bill vol. 1 pppp
5. Jackie Brown pppp

fotnot
De hänsynslösa (1992) (aka Reservoir dogs) är tätt bakom med en stabil 4:a i betyg. Hans näst senaste film, Death Proof har jag faktiskt ännu inte sett. Jag vet, det är dåligt!




Trailern till magnifika(!) Kill Bill 2

patrik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar