måndag 18 januari 2010

TV-snurr - med niklas

Hemska djur
I lördags redovisade jag fina nostalgiska minnen från Landet Narnia. Idag är det dags för lite fler liknande minnen. Minnen som tyvärr inte alls är lika fina och angenäma som de från Landet Narnia. Men likväl är de på många sätt ändå nostalgiska och inget jag nu vill vara utan.

Med hjälp av lite läsarkommentarer blev jag påmind om Beatrix Potters Sagovärld, som sändes dagen före julafton i en massa herrans år under framför allt 80-talet. Själv har jag inga som helst trevliga minnen från den där sagovärlden.

En värld full av möss, grodor, ekorrar och andra diverse djur som dansar balett. Detta låter ju ganska mysigt men tyvärr var det allt annat än mysigt.



När jag ser tillbaka på Beatrix Potters Sagovärld känns det inte helt fel att jämföra filmens känsla med Stanley Kubricks film Clockwork Orange. Min liknelse känns ännu mer relevant nu när jag inser att bägge filmerna kom ut 1971.

Av någon outgrundlig anledning satt man ändå där varenda år den 23:e december och tittade på eländet. Det fanns dock några scener jag varje år satt och väntade på. Jag väntade på scenerna med betydligt större skräck än förtjusning och scenen jag fruktade mest var den med en groda som, förutom naturligtvis dansar balett, sitter och fiskar. Helt plötsligt dyker det upp en fiskskugga i vattnet som var fruktansvärt läskig. Lite senare ramlar balettgrodan ner i det grumliga vattnet och försvinner ner i djupet med den läskiga fisken. Steven Spielbergs film Hajen står sig slätt mot den konkurrensen.

Från ca 4:10 början skräcken och fiskskuggan dyker upp några sekunder senare
http://www.youtube.com/watch?v=RUHVCninhGA

Ett annat ruggigt klipp. Några ekorrar som borde anat ugglor i mossen...
http://www.youtube.com/watch?v=Co8m4B7Xqg8

Senast filmen visades på svensk TV var 1999 men då var jag tillräckligt mogen för att avstå från eländet. Ett elände som ändå är fantastiskt nostalgiskt och som på gott och ont är en äkta barndomsnostalgi. Ett elände som format mig till den jag är idag. Jag har aldrig varit en storfiskare. Fiskskuggor är inget för mig.

niklas

4 kommentarer:

  1. Neeeej, inga hemska djur här inte! Beatrix Potters Sagovärld var en av mina absoluta favoriter, Saknar den än idag. Jag satt som fastklistrad vid TV:n varje år och var grymt besviken när den slutade sändas.
    /Lisette

    SvaraRadera
  2. Systrarna Karlsson såg detta varje år till lika delar förtjusning och skräck... Vår tradition var dock att "göra rösterna" till djuren. Vi dubbade alltså programmet för att det skulle bli mer intressant Grodan är trauma!! Speciellt att han hade en äcklig snigel på sin väg hemma, ryyyys...
    / Ulrika

    SvaraRadera
  3. Haha alltid samma ångest varje år att komma på vad dom där jäkla djuren skulle säga. Oftast kändes det som en lättnad när mormor igelkott tog sitt pick o pack och gick ifrån picknicken på slutet :-)
    Jenny

    SvaraRadera
  4. Lisette, du hade lite mer ruter i dig än vad jag och systrarna Karlsson hade :-)

    SvaraRadera