lördag 16 januari 2010

TV-snurr - med niklas

Hemska häxa
Hade jag varit tvungen att nämna ett program från barndomen så hade jag ganska troligt valt Narnia: Häxan och Lejonet.

Då menar jag den tecknade filmen från 1979. I december 1980 och januari 1982 sändes den på TV och jag var helt förtrollad av den. Jag vill minnas att filmen delades upp i två eller tre kortare avsnitt men jag är inte helt säker. Vad jag dock är säker på är att det då var det bästa jag hade sett.

Den Vita Häxan var otroligt hemsk och jag kan fortfarande känna min fasa över den där kvinnan. Lejonet Aslan var däremot hjälten alla ville ha.

Jag vet inte om den tecknade versionen visades fler gånger men den lämnade aldrig mitt minne. För ett par år sedan såg jag att den såldes på en internetsida och jag kunde då inte låta bli att beställa den. Med en ålder på dryga 30 år satt jag alltså ensam och kollade en tecknad film... Av flera anledningar var jag inte lika imponerad över filmen den här gången men jag kan förstå att jag som 6-åring gjorde en annan bedömning.

Nu har också min lilla grabb sett filmen flera gånger och han har två favoritcitat från den: "Du tilltalar en drottning!" och "Vill du ha turkisk konfekt?" Bägge citaten kommer från den Vita Häxan.

Som kuriosa kan jag nämna att den svenska röstdubbningen till pojken Peter gjordes ursprungligen av politikern Pär Nuder, som bl a varit finansminister. 2006 fick han avgå som finansminister p g a borgarnas valseger men redan året innan, 2005, blev han bortputtad från Narnia, då en ny dubbning gjordes.

Om bilden på Pär Nuder är tagen före eller efter dessa bakslag förtäljer inte historien...



Biofilmen som kom för några år sedan har jag också sett men den var tyvärr inte så mycket att hänga bland kulorna i granen. Om jag inte minns helt fel så läste vår fröken på lågstadiet boken för oss. Jag minns inte vad jag då tyckte men jag är ganska säker på att det inte kunde matcha de förtrollade vinterkvällarna 1980 och 1982. Jag minns dem än.

Här ser vi när den Vita Häxan visar sig för första gången. Just den scenen är den jag minns allra bäst. Hon ser ju fortfarande ganska läskig ut...




Här en scen som knappast skonade mina naglar...




niklas

5 kommentarer:

  1. Ja, det var tider det! När man fick se de tecknade filmerna.
    Det är hur kul som helst att följa er blogg.
    /Lisette

    SvaraRadera
  2. Åh vilka starka minnen jag har från den tecknade versionen, den var helt magiskt tyckte jag då. Den känns ju dock inte lika imponerande idag men det är väl som det ska vara :-D

    SvaraRadera
  3. Håller helt med om att häxan skrämde livet ur en som barn :-( Har som för mig att den visades efter -82 också, kring jultid. Jag satt ialla fall och grät när dom rakade Aslan :-( usch...

    Undrar om det är därför man är som man är :-), det var ju rätt grymma barnprogram som visades när man var liten. Jag glömmer aldrig Beatrix Potters sagovärld som visades till jul. Scenen där den dansande ekorren dras in till ugglan och kommer ut utan svans är bara så läskig ! och när grodan ska fiska och ramlar i vattnet och är borta jättelänge...brrr jag ryser bara jag tänker på det :-)

    Tacka vet jag Trolltyg i tomteskogen :-) den var bäst !

    Ha det bra !
    /Pernilla

    SvaraRadera
  4. Aaaa jag har oxå trauma av Beatrix POtter och den där läskiga ugglan. Huuu!
    /Jenny

    SvaraRadera
  5. Tack för era inlägg. Vi kämpar vidare med minnena :-)

    SvaraRadera