tisdag 19 januari 2010

Musiksnurr - med niklas

I´m serious...
April 1992. Min broder och tillika nostalgibroder Patrik har lyssnat på radioprogrammet Popcorn i P3. Det var ett program som sändes på fredagskvällarna (har jag för mig) och som spelade det senaste inom dansmusik. Jag brukade själv ofta lyssna på programmet men just den här kvällen hade jag inte gjort det.

Patrik hade dock den goda smaken att spela in programmet på ett kassettband. (Åhh dessa klassiska kassettband). Han hade även den goda smaken att spela upp en av de inspelade låtarna för mig. Både jag och Patrik tyckte det var en grymt bra låt och REW-knappen på kassettbandspelaren blev flitigt använd. Jag är ganska säker på att det var första gången låten spelades i svensk radio, den där kvällen i april 1992 i radioprogrammet Popcorn. Det var dessutom en längre version än den vanliga "radioversionen" så den var över 6 minuter lång.

Låten jag tänker på är naturligtvis... Rhythm Is A Dancer med gruppen Snap. Jag hade aldrig riktigt fastnat för deras tidigare låtar men med den här låten blev jag helt såld.

Själv hade jag då precis fyllt 18 år och kroglivet hade tagit sin lilla början... och att Rhythm Is A Dancer blev en av de hetaste låtarna på dansgolven var något som passade mig alldeles utmärkt.

Låten innehåller en kontroversiell textrad, sjungen av rapparen Turbo B, som fått den föga smickrande utnämningen "Sämsta texten genom tiderna".

"I'm serious as cancer when I say rhythm is a dancer"

Jag kan inte alls hålla med om den utnämningen... Den är möjligen kontroversiell, men inte dålig. En klassisk textrad är det hur som helst.

Det har kommit hur många versioner som helst på låten. Nästan en varje år, men originalet är ändå alltid den bästa. Hör jag den i bilen så är det direkt högsta volym som gäller.

Den är, och kommer alltid att vara, förbannat jävla bra!




En bra remix...




niklas

1 kommentar:

  1. Japp..popcorn sändes på fredagar och kassetten pinades många månader. Ända tills jag köpte cd-singeln. Jag tar för övrigt fortfarande fram den då och då/patrik

    SvaraRadera