tisdag 5 januari 2010

TV-snurr - med niklas

Åh vilka rackarungar!
5:e januari och vardagen tuffar på... men en gång i tiden betydde detta datum att det var jullov och det betydde i sin tur att det var jullovsmorgon på TV...

... vilket även kunde betyda att man fick skratta åt Rackarungarna. (The Little Rascals)



Serien handlade om ett gäng fattiga amerikanska ungar under framförallt 30-talet som busade och hittade på hyss. Serien spelades in från 1922 till 1944 och det hann bli drygt 40 ungar som blev välkända rackarungar. Men på den tiden fanns som bekant inte TV så det var först på 50-talet de kunde ses på TV och de har dykt upp många gånger sedan dess. Dock kan jag inte minnas att jag sett dem sen 80-talet...

Åldern på de flesta ungarna var uppskattningsvis mellan 4-10 år vilket nog bidrog till att man själv tyckte dom var så roliga. Man var ju i samma ålder själv. (Fast 50 år senare).

Här har vi ett par fina exempel på rackarungarnas bus som man skrattade åt som liten. Man kan konstatera att ljudeffekterna var ett dominerande inslag.




För oss som njutit av Rackarungarna är nog Carl "Alfalfa" Switzer den rackarunge som är mest ihågkommen. Åtminstone är han den jag kommer ihåg bäst och jag är övertygad om att jag inte är ensam om det. Säkert inte många som kommer ihåg hans namn men vem kan glömma den fräknige killen med tofsen på huvudet..?


I år skulle "Alfalfa" fyllt 83 år men tyvärr dog han redan 1959, som 31-åring. Han sköts till döds, men han som sköt fälldes inte för mord eftersom det ansågs vara självförsvar. Dock finns vittnesmål om att det snarare var frågan om mord.

"Alfalfa" och många av de andra rackarungarna är borta nu men när jag och mina syskon skrattade åt dem på det glada 80-talet så var de fortfarande bara små barn. Och det är dom fortfarande...



niklas

2 kommentarer:

  1. En klassisker bland klassisker. Tänkte faktiskt på denna serie under julen. Alfalfa är mest ihågkommen, men även den tjocka killen finns kvar i minnet. Henrik

    SvaraRadera
  2. Ja, just under julen kommer man lätt att tänka på de små busarna :-)

    SvaraRadera