tisdag 1 juni 2010

Sportsnurr med patrik - Robins seger mot Federer är nästan större än Wilanders bragd 1982

Robins seger får mig at minnas 80-talets sköna framgångar
Dagens svenska tennisbragd får mig att minnas, får mig att le. Tennisspelaren inom mig har länge saknat pulsen från förr och de fixstjärnor som dominerade 80-talet och delar av 90-talet. Den alllt mer hårdnande konkurrensen i tennisens världstopp har samtidigt slätat ut den glamour och skönhet vi upplevde förr. Detta i kombination med att Sverige gått kräftgång de senaste tio åren gör inte saken lättare.

Förra året tog Robin ett jättekliv in i världstoppen i och med segern mot Nadal i Franska öppna. Idag tog han inte bara ytterligare ett steg in i den absoluta världstoppen...han satte sig på världsettan, den absolut bästa genom tiderna, och lät honom inte komma undan. Federer var en statist enligt Gunnar Brink på sportradion och vi njuter.

Detta är i paritet med Wilanders dunderbragd 1982, där han 17 år gammal slog en dominant Ivan Lendl i åttondelen. Wilander bokade av sina flygbiljetter och vann hela turneringen av bara farten. Detta var innan videons och dvd-skivornas tid, så jag spelade in hela matchen (!!) på kassett, med Mats Strandberg som kommentator. En kassett jag lyssnade på om och om igen. Jag följde Wilanders vidare öden i turneringen slaviskt och kan idag sakna detta hängivna engagemang. Idag fick jag tillbaka dessa vibbar!

Tennisen då (tidigt 80-tal) var brutalt långsam! Det gick så långt att man började prata om att inför bollräkning med max antal slag över när per boll (ett exempel på det finns att skåda i klippet här nedan - 84 gånger över nät! Har du sett något liknande?). Det absurda i kråksången är att i slutet av 90-talet gick spelet istället så snabbt att man började diskutera långsammare bollar, att ta bort andraserven m.m. Jag anser dock att tennisen idag, anno 2010, aldrig varit vackrare.


Finalen 1982 mellan Wilander och Vilas. Här passerar bollen 84 gånger över nät. Magiskt kamp (?)

Nedan rankar jag fem stora ögonblick inom svensk tennis, utan inbördes ranking:
1. Björn Borg tappar en eon av matchbollar i Wibledonfinalen 1980 mot McEnroe utan att bryta ihop. Borg är hårdare än någonsin och vinner i femte och avgörande set. Idrottsmagi av sällan skådat slag!
2. Wilander vinner mot Ivan Lendl i åttondelsfinalen i Franska Öppna 1982.
3. Sverige vinner Davis Cup genom att slå USA på hemmaplan (se klipp nedan)

4. Söderling tvålar till värlsettan Federer i Franska öppna 2010
5. Wilander vinner US-open genom seger över Ivan Lendl i finalen. Jag satt nitad hela natten medan brorsan låg och sov på mattan under vardagsrumsbordet. Hans sista ord innan han somnade var "Väck mig när femte och avgörande set börjar"...det gjorde jag!

patrik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar