söndag 27 juni 2010

En kamp för att finna det optimala vädret - med patrik

Sommaren är en ständig kamp för att finna det perfekta vädret, speciellt om man vistas i Kiruna under denna period och hoppas på ett bra festivalväder. Årets Kirunafestival närmar sig och jag är lika nervös för väderprognoserna som ett barn inför jultomten. Kampen om vädret fortsätter..

På sommaren brukar det alltid förekomma en eller flera sk. "sommarplågor" som sätter sin prägel på sommarminglet. Tänkte påminna er om några klassiska sommarlåtar de närmaste dagarna. Idag vill jag ta upp två låtar.

Den första låten "Gå och fiska" med Gyllene Tider var en favorit när det begav sig, och jag kilade ner till skivaffären ock klippte EP:n. Den blev sedermera också årets låt året 1996, och Gyllene Tider levde på toppen än en gång. Att de dansade en sommar är kanske fel när det gäller ett band som gyllene tider, men dansade de gjorde de! Fram till idag har jag dessutom uppfattat texten fel. I slutet av låten låter det som om de sjunger "...Gå och fiska friska fiskar.." Genialiskt har jag tänkt, vilket skönt fokus på ekologiskt och miljövänligt fiske. Men som vanligt har jag hört fel. Ni hör strofen 3.52 in i videon nedan. Lyssna och döm själva.

Notera Gessles frisyr, Classic!

Den andra låten jag vill höja till sommarskyn idag är en riktig sommarlåt per definition - "Här kommer sommaren" med Balsam Boys från 1999. Låten är en blandning mellan Just D och Markoolio. Att dessa grabbar slog igenom med denna låt underlättades nog av att de blev kända genom att de deltog i Martin Timells fredagsprogram "På rymmen". Minns ni det programmet?

"På rymmen"-grabbarna njuter av sommaren

Som avslutning vill jag försöka locka fler läsare (kvinnliga) till "Nostalgibröderna" genom lite andra lockelser. Uruguays Diego Forlán har charmat fotbollsvärlden de senaste veckorna med sitt spel, och kanske kan han charma fler än fotbollsintresserade nu när kvartsfinalerna närmar sig.

Eller för att citera Johanna Frändén på VM-bloggen
"Men, va fan, har man tonat sin överkropp till estetisk fulländning har man väl rätt att flasha den närhelst man behagar"

patrik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar