torsdag 3 juni 2010

Musiksnurr med patrik - året var 1993 och Mandelkubbar och Ace of Base dominerade natten

Gruppen som gör allt hon vill - Ace of Base
1993, jag hade just börjat arbeta i Gällivare, och jag bodde där i mitt färdigmöblerade rum utan kök (jag diskade på toaletten och hade en kokplatta till mitt förfogande). En kompis till mig vid namn Tony Martinsson jobbade då som Securitasvakt och arbetade ofta på nätterna. Han hade den svårsmälta egenheten att återkommande slänga stenar på rutan vid 03.00 på natten för att få komma in på en kaffe. På den tiden var man stark, så jag brukade oftast vara tillmötesgående gentemot min smått excentriske vän och slå på en panna kaffe. Till detta tryckte vi oftast i oss några mandelkubb (eller mandelkubbar som man säger i Kiruna) samt lyssnade på Ace of Base. Deras platta, "Happy Nation", var relativt ny och den gick varm på stereon. Svensk mainstreamsynth-pop när den är som allra bäst. Ace of Base slogs även högt på de amerikanska topplistorna med flera Bilboardettor.


Ace of Base lever än idag, om än smått tynande jämfört med deras stora tid i början av 90-talet. Ni som inte kan er Ace of Base kanske inte har noterat den osannolikt klara likheten med en idag nysläppt singel. När jag först hörde låten var jag övertygad om att det var en comebacksingel från mina gamla favoriter, men det var istället världens kanske största artist idag, Lady GaGa. Döm själv nedan...Speciellt inledningen av låten är slående lik Ace of Base-soundet (speciellt för oss som har Ace of Base i ryggmärgen).

Ace of Base...


Lady GaGa...

Jag minns de tidiga mornarna 1993 där i Gällivare där mandelkubbarna dammade till ljudet av en svensk kultgrupp - Ace of Base. Underbart nostalgisound!

patrik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar