söndag 20 juni 2010

Indirekt frispark får INTE gå in direkt i mål! - med patrik

"vad menas egentligen med indirekt frispark? förstår inte?"
Efter en dag i monarkins tecken återgår vardagen till ett mer normalt läge präglat av VM och vuvuzelas.
Apropå fotboll, alla har vi genom åren haft uttryck, begrepp etc som vi trott betytt något men som sedan visat sig betyda något helt annat. Alternativt har vi totalt missuppfattat orden och alltså inte ens uppfattat ordet korrekt. Några exempel i min omgivning som jag snappat upp är: Insektsnyckel (läs insexnyckel), Vikingchips (läs vickningschips), Natthusbord (läs nattduksbord). Ett begrepp som jag funderat länge på under åren är "indirekt frispark" Följande fakta gäller: en indirekt frispark är en fast situation i fotboll, en frispark, som inte får gå in direkt i mål. Alltså en indirekt frispark får INTE gå in direkt! Ni kan ana mitt huvudbry. Jag ställde aldrig frågan till någon annan, utan jag bar funderingen själv. Det dröjde åtskilliga år innan jag förstod att det inte rörde sig om in direkt, utan om en indirekt frispark. Dvs det är egentligen ingen frispark.

patrik

3 kommentarer:

  1. Vaddå!? Heter det inte Vikingchips??? //Sofie

    SvaraRadera
  2. Glöm inte Häxsax (Häcksax). :) /Ulrika

    SvaraRadera
  3. Ha ha ha Häxsax är en klassiker. Nix...det heter Vickningschips (läs typ kvällsvickning, som en lätt måltid). Har nu förstått att det är många som trott att det heter "Vikingchips"/patrik

    SvaraRadera