lördag 29 maj 2010

Musiksnurr med patrik - Sverige är inte odödliga i eurovision song contest

Vakna upp och känn doften av kaffe.... Dags att tänka om svenska folket
År efter år röstar vi fram låtar som i våra öron låter som vinnare, men som år efter år floppar likt en felprogrammerad scudmissil. Jag skrev tidigare i våras om det svenska raset sedan 2006. Det började som sagt med The Arks ras och följdes sedan i tur och ordning av Perelli, Malena Ernman och nu Bergendahl. Placeringarna i tur och ordning från 2007 säger det mesta: 17:e, 18:e, 21:a plats och nu Anna Bergendahl som inte gick vidare från semifinalen. Glöm heller inte Martin Stenmarks magplask från 2005, med en 19:e plats. En i mina öron skitlåt vars fiasko var förutbestämt. Jag tror att om Sverige då hade skickat Nanne Grönvall hade topp-tre legat inom räckhåll.

Det är inte tävlingen det är fel på, det är heller inte Öststaterna som har någon ond avsikt att sätta dit oss svenskar. Det är faktiskt så att våra valda bidrag inte har uppskattats av övriga europa, och upplysningsvis så är det 38 länder till förutom Sverige som är med och röstar i tävlingen.
Snacket att norden numera skulle vara chanslösa är även det en konspirationsteori som vi kan skratta bort. Finland vann 2005. Norge var 5:a 2008 och 1:a 2009. Danmark är en av favoriterna i kvällens final (med en låt som ratades!! av den svenska juryn i de första uttagningarna) och Island  klippte till med en 2:a plats förra året efter Norge.
Slutsats: Tävlingen lever i allra högsta grad, även för Scandinavien, och Sverige måste se över sitt material och släppa hörnflaggan!

På löpsedlar står det "Lägg ner skiten"
Jag väljer att läsa "Vi svenskar är dåliga förlorare som inte förstått att Europa inte kretsar kring Sverige"
Kommentarerna är ganska ironiska faktiskt. De glöms snabbt bort i takt med att vi valt ut en ny "vinnare" i de svenska uttagningarna.


Ikväll håller jag på Lena från Tyskland.

I år hade Eric Saade kunat gå långt. Jag gillade inte låten, och gör det fortfarande int e. Men i europa och i Eurovision song contest hade den kunnat slå. Det är så den svenska juryn måste tänka! Notera även att den extrainsatta internationella juryn inte höll Anna Bergendahl som favorit, de hade Al Fakir!

Avslutningsvis vill jag bara säga att Anna Bergendahl gjorde en superb insats i torsdagen semifinal. Hon var grym och jag stolt tv-tittare. Att hon sedan åker ut...ja, livet är orättvist.

patrik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar