söndag 9 maj 2010

Musiksnurr - med niklas

The Ultimate Sin
Skivalbumet The Ultimate Sin med Ozzy Osbourne är ett av mina absoluta favoritalbum alla kategorier. Ett av få album där alla, och jag menar alla, låtar faller mig väl i smaken.



Under mina sista år som tonåring fick jag på allvar upp ögonen (och öronen) för Ozzy Osbourne. Dock hade man under många år tidigare hört mycket om och med Ozzy. I OKEJ-tidningen och andra tidningar och media kunde man läsa och höra om hans vidrigheter där han bet av huvuden av levande kycklingar och fladdermöss på scenen. Han verkar ganska elak den där minns jag att jag tänkte. Jag har egentligen hur mycket som helst jag skulle kunna skriva om denne man men ägnar mig nu i huvudsak till just nämnda album.

Med The Ultimate Sin, som släpptes 1986, kom Ozzy ut till lite bredare publik och blev lite mainstream. Vissa kan tycka att det är ett negativt betyg men jag älskar skivan. Eller som jag brukar säga, "jag är ingen musiker, men jag känner igen bra musik när jag hör den."

Som jag nämnde tidigare så gillar jag alla låtar på skivan men ska jag välja ut de tre absolut bästa så får det bli...
  • Killer Of Giants
  • Shot In The Dark
  • The Ultimate Sin

Killer Of Giants är en riktigt vacker låt med bra text. Tänk alla kvällar jag legat på pojkrummet och lyssnat på den där låten....

If none of us believe in war, then can you tell me what the weapons for..? Listen to me everyone. If the button is pushed, there'll be nowhere to run



Shot In The Dark blev den största hiten på albumet och ligger nog även högt uppe om man räknar med alla Ozzys låtar genom åren. Själv har jag aldrig riktigt kunnat bestämma mig om jag tycker bäst om den låten eller låten som gav albumet sitt namn, The Ultimate Sin. Bägge låtarna är riktigt tunga med grymma riff som ger mig rysningar av nostalgiska välbehag. Även texterna går jag upp i brygga av...

Shot In The Dark har nog faktiskt legat högst upp för mig på albumet men just nu i skrivande stund så får The Ultimate Sin mig upp i den högsta bryggan.
What can stop your hunger for power? 'Cos you took advantage of things that I said. Now the feeling is dead and that's the ultimate sin.






Som fjunig tonåring var jag inte bortskämd med att ha riktiga CD-album i min ägo. Ofta fick jag nöja mig med att lyssna på min broders skivor eller ha låtarna inspelade på kassett. I november 1992 fick jag dock chansen att köpa detta album. Jag befann mig i Stockholm och gick raka vägen till den lika klassiska som gigantiska skivaffären Mega Store vid Sergels torg. Jag minns lyckan när jag höll skivan i min hand. Helt fantastiskt. Äntligen hade jag skivan. På riktigt.

När jag gick till skivaffären vid Sergels torg den där kvällen i november 1992 så hade jag även en annan skiva i tankarna. En skiva med en helt annan grupp med en helt annan musik i en helt annan genre. Även den en skiva jag länge hade längtat efter. Jag hittade den skivan också. Vilken det var berättar jag om en annan gång.

Jag kommer även återkomma med mer Ozzy...


niklas

5 kommentarer:

  1. Jag var och såg Black Sabbath kring år 2000 tror jag att det var när dom lirade i globen. Stockholm var den sista platsen dom skulle spela i deras reunion-turné. Det blev även sista platsen för Black Sabbath som band, jag tror att dom splittrades några månader efteråt igen. Denna gång för sista gången!? Hur som helst, grym show/konsert! Ozzy och alla andra var i högform!

    En liten anekdot så här på söndags eftermiddagen!

    /Jocke

    SvaraRadera
  2. delar helt och full min nostalgibroders tycke vad gäller Ozzy! Är kanske mer benägen att hålla albumet "Bark at the moon" som hans främsta klassiker...men det är hårfint.
    Brorsan har förresten en grym anekdot att förtälja kring ett konsertbesök...eller ett försök till detta, när Ozzy var i Sverige. Det är en klassiker! Nicke, lägg ut! /patrik

    SvaraRadera
  3. Jocke, vilken härlig merit och upplevelse att du fick se den där konserten med Black Sabbath! Gillar Ozzy som soloartist bättre men Sabbath har många tunga låtar naturligtvis. Och en fantastisk ballad i Changes.

    Patrik, albumet "Bark at the moon" är även den ett av mina absoluta favoritalbum alla kategorier. :-) Även den förtjänar ett eget kapitel här i NB.

    Konserten med Ozzy kommer läggas ut...

    SvaraRadera
  4. Mina favoritlåtar med Ozzy är Bark at the moon och Perry mason. Han har dock väääldigt många bra låtar.

    SvaraRadera
  5. Bark at the moon ÄR verkligen ruskigt bra... Jag/vi får kanske återkomma med en liten topplista över Ozzys låtar...

    SvaraRadera