torsdag 20 maj 2010

Musiksnurr - med niklas

Sommaren i city 1990 - Sommaren med Dio
Minns ni var ni var? Minns ni vad ni sa?



Själv minns jag sommaren 1990 mycket väl vilket dock inte hade något med ovanstående låt att göra, som för övrigt var populär sommaren 1991.

Sommaren 1990 gick jag ut årskurs 9 och sommarlovet inleddes med århundradets fylla när grundskolan skulle dammas ut. På Bambiliknande ben kunde jag på den sista skoldagen 8 juni se Argentina förlora öppningsmatchen mot Kamerun i Fotbolls-VM. Någon skola för mig blev det naturligtvis inte den dagen.

Det jag dock mest förknippar med sommaren 1990 är hur jag och min polare Hansson umgicks och lyssnade på musik på hans rum. Den musik som dominerade och som jag äntligen hade tagit till mitt hjärta var albumet Holy Diver med gruppen Dio och dess sångare Ronnie James Dio. Under 80-talet hade jag inom hårdrocken mest lyssnat på grupper som Metallica, Motörhead och Accept. Dio däremot hade inte riktigt träffat mina öron. Tills den där dagen i juni 1990...

Hansson tog fram ett slitet kassettband och på den hade han hela albumet Holy Diver inspelad. Jag minns hur tagen jag blev av Dios röst... Vilken tyngd och känsla! Den låt jag fastnade först för och som jag hade hört tidigare men inte vetat vilken grupp det var, var Rainbow In The Dark. Vilket mästerverk! Jag ville bara höra den låten om och om igen och det blev lite pinsamt inför Hansson att jag ville spola tillbaka kassetten hela tiden. Låten finns också uppe i toppen på alla möjliga listor över de bästa Metal-sångerna.




Hansson försökte få mig att lyssna även på de andra låtarna. Något som gick lite trögt till en början men till slut gav det naturligtvis utdelning eftersom även de andra låtarna håller en fantastisk klass. Titelspåret Holy Diver är grym och låten Don´t Talk to Strangers ger jag 5 horntecken av 5 möjliga. (Naturligtvis så var det Dio som lanserade och gjorde det klassiska hårdrockstecknet "horntecknet" populärt.)


Don´t talk to strangers - Fantastisk låt med en fantastiskt text


Don't talk to strangers
Mmmmh

Don't talk to strangers
'Cause they're only there to do you harm
Don't write in starlight
'Cause the words may come out real

Don't hide in doorways
You may find the key that opens up your soul
Don't go to heaven
'Cause it's really only hell

Don't smell the flowers
They're an evil drug to make you lose your mind
Don't dream of women
'Cause they only bring you down

Hey you, you know me, you've touched me, I'm real
I'm forever the one that lets you look and see and
Feel me
I'm danger - I'm the stranger

And I, I'm darkness, I'm anger, I'm pain
I am master
The evil song you sing inside your brain
Drive you insane
Don't talk

Don't let them inside your mind, yeah
Run away, run away, go!

No - no

Don't let them in your mind
Protect your soul

Don't dance in darkness
You may stumble and you're sure to fall
Don't write in starlight
'Cause the words may come out real

Don't talk to strangers [Don't talk to strangers]
'Cause they're only there to make you sad
Don't dream of women
'Cause they'll only bring you down
Yeah

Run, run, run, run away!

Det var Ronnie James Dio som ersatte Ozzy Osbourne som sångare i Black Sabbath. Men trots att Dios sångröst egentligen vida överstiger Ozzys röst så kommer jag alltid förknippa Black Sabbath mest med Ozzy. Det var Dio som soloartist jag fastnade för.

Hanssons kassett då... jodå så småningom fick jag låna hem den. Jag ville utöka antalet kvalitativa Dio-timmar. I gengäld fick Hansson en kassett av mig med Metallica.

Jag vet inte riktigt när ett lån förvandlas till olovligt tagande men den gränsen är troligtvis passerad för länge sedan eftersom jag fortfarande har Hanssons Dio-kassett hemma på pojkrummet. Förlåt mig... Å andra sidan är nog även preskriptionstiden passerad sedan länge.

Att Dio nu har dött känns faktiskt oväntat tungt. Tror att det kan bero på att man inte riktigt är van vid att sina idoler från barn- och ungdomsåren försvinner. De flesta är ju trots allt fortfarande kvar...

Sommaren i city 1990. Jag minns den. Jag delade den med Mattias Hansson och Ronnie James Dio.


niklas

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar