torsdag 8 april 2010

Pong i mitt hjärta

De allra flesta av oss har väl ägnat delar av våra liv till olika dator- och TV-spel. Själv hade jag lyckan att som ung och rejält fjunig få uppleva arkadspelens moder - Pong.

Det var som en tennis- eller pingismatch där racketerna var allt annat än formade som racketar och bollen var allt annat än rund. Men dramat fanns där och trots sin enkelhet var spelet genialt. Inte ville man förlora en Pongmatch inte. Det hade jag inte velat idag heller...

Spelet hade sin storhetstid under 70-talet men kunde avnjutas en bra bit in på 80-talet också. (Eller var jag ensam om den njutningen in på 80-talet?)

Ett annat liknande spel som gjorde mig varm inombords var (minns inte namnet) ett spel där två cowboys smög omkring bland kaktusar och skulle skjuta på varandra. Trots att kulorna var fyrkantiga så träffade de mig rakt i spelhjärtat. Detta spel gjorde mig så varm att jag efter några timmars spel alltid svettades så mycket att vilka svettbågar som helst hade blivit gula av avund.

Njut här av spelet Pong och känn nostalgin ta fast dig i sitt våld. Njut av den fantastiska grafiken och de klockrena ljudeffekterna.




niklas

1 kommentar:

  1. Joda, nog minns jag pong. Ett mycket trevligt spel :-) Minns också snake som vi spelade på Compisdatorerna i skolan. Det var tider det och tiden innan internet.

    SvaraRadera