fredag 9 april 2010

Mat- och saksnurr - med patrik

Brewed with perkele since 1819!!


Härom veckan var jag på klassisk finlandskryssning i goda vänner lag. Bland det första man då stöter på är taxfreebutiken med sin finska lakrits och sina öl-lådor. När man är på väg till Helsingfors så lyser två ölsorter ljusare än övriga. Jag tänker då på Lapin Kulta och KOFF. Lapin känner de allra flesta till. En ölsort väl etablerad i svenska folkhemmet med tydlig koppling till Lappland, kyla och friskhet. Koff däremot har (så vitt jag minns) inte importerats till Sverige på åtminstone 10 år. Den fanns i Sverige under uppskattningsvis tio glansfulla år från tidigt 90-tal och framåt. Den har dock funnits i finland sedan 1800-talet och har genom åren stått för några oförglömliga reklamsnuttar.

Under mitten av 90-talet gick var man runt och citerade Koff-reklam och skrattade åt denna genomsyrande finska kliche´-reklam, full av finska fördommar och "kännetecken". Vem minns t.ex. inte den klassiska bastuscenen när den grova finnen utbrister "shut the door, there's a draft", när en tunn japan glider in i den 120 grader varma bastun och förångas!! Varför ölen försvann från de svenska hyllorna är höljt i dunkel, men på de finska hyllorna finns den kvar i allra högsta grad.
Jag har sökt på nätet efter dessa gamla Koff-filmer, men bara funnit en av dessa. Den där de badar i en isvak och fingerar en jacuzzi med en snorkel. Den är grym och påminner mig om ett 90-tal där finlands sak var vår.



Jag har även funnit några nya reklamfilmer som jag inte sett förr. Jag slänger in en som bonus...



Perkele

patrik landström

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar