söndag 11 april 2010

TV- och musiksnurr - med niklas

Motörhead värst
Ja, de var åtminstone hemma. Hemma hos gänget i Hemma värst. Hemma värst (The Young Ones) var en komediserie som sändes i svensk TV 1985-86. Den handlade om fyra unga engelska grabbar och humorn var minst sagt rå och våldsam.



Själv vill jag minnas att både jag och min broder uppskattade serien till fullo och vi missade väldigt ogärna ett avsnitt. Har tittat runt lite bland klipp på Youtube och det är hur mycket som helst jag kommer ihåg och känner igen. Kan ta ett klipp här som är ett bra exempel på vilken humor serien hade. Den här scenen var på gränsen mellan skräck och förtjusning för en 11 år gammal kille som mig. Kommer ni själva inte ihåg serien så kan ni se det här och få en fingervisning om vilken hög kvalitet serien höll.



Men den scen jag minns allra bäst var när Motörhead äntrade scenen hemma hos grabbarna och rev lös sin grymma låt Ace Of Spades. Det var första gången jag hörde Motörhead och jag blev helt såld. Slemmige Lemmy blev en som en idol till mig under en tid. Om en man med såna skäggvårtor kan omges av så vackra kvinnor så måste han ha nåt extra...

Här har vi Motörheads intåg i Hemma värsts vardagsrum och min vardag...


Detta var ett Motörhead som bara månader innan hade varit på en världsturné med osannolika kontraster. 14 juli 1985 spelade de på Lombia ishall i Kiruna inför 200 personer (enligt sägen) och samma dag spelade de även i Pello vid den finska gränsen. Vid den här tidpunkten hade jag ingen aning om vilka Motörhead var vilket kändes ganska grymt ett år senare. Under sin klassiska turné spelade de även på orter som Tromsö och Överkalix för att några månader senare spela på orter som Los Angeles, Chicago och New York.

Dom var här och precis som nästan alla andra så missade jag dem. Jag fick leva med det och jag gör det fortfarande.

12 mars 1987 fyllde jag 13 år och min syster Lotta skulle fira mig med att önska Ace Of Spades åt mig på Radio Kiruna. De hade inte låten i sitt arkiv (!?) och när de läste upp Lottas hälsning i radion hörde jag till min fasa... "Lotta hälsar grattis till sin bror Niklas Lantto som fyller 13 år..."

Lantto!!? Kom igen nu!

Det fanns en till kille i Hemma värst, Alexei Sayle, som jag förvisso inte har så många minnen av från själva serien men som hade en låt som jag och min bror var mycket förtjusta i. Om ni själva inte minns den låten så kan ni här få ta del av den och göra en egen bedömning över låtens kvalitet.




niklas

3 kommentarer:

  1. Stort fan av serien!! Sett den även för några år sen på DVD- box. Syntharen är min favorit, han är en sån martyr, haha. :D /Ulrika

    SvaraRadera
  2. Jaså, det var roligt att höra. Själv har jag inte sett serien sen det begav sig på den tiden. Den långhårige var min favvo :-)

    SvaraRadera
  3. Undrar om det finns några bilder från den spelningen?

    SvaraRadera