fredag 26 februari 2010

OS-snurr - med patrik

Jag minns inte när intresset för landslagshockey svalnade...

Först vill jag understryka att jag är en sportfantast och statistikintresserad allätare vad gäller idrott. Jag är intresserad av i det närmaste allt (tveksamt vad gäller skeleton kanske..) och följer det mesta. OS-tider är det således underbara veckor, där spänning och bedrövelse växlar omvartannat. Detta OS har det blivit flera euforiska stunder framför skärmen, jag tänker då framförallt på längdskidlandslagets fenomenala framfart i de kanadensiska spåren. En av bedrövelserna är tveklöst Tre Kronors sk. fiasko. Historien från 1998, 2002 upprepade sig. Våran villfarelse om att vi var bäst i världen (som vi faktiskt var 2006!) var just en villfarelse. Vi har inte imponerat i en enda match och ingen kommer att minnas Tre kronors insats från detta OS.

För tio år sen hade jag gått in i dimman. Jag hade stirrat in i väggen och funderat på vad som hände. Sågat Bengt-Åke och försökt finna syndabockar. Igår när Slovakien slog ut Sverige orkade jag knappt bry mig. Visst var tråkigt....riktigt synd. Tänk er en semifinal mot Kanada natten mot lördag. Men mitt engagemang var svalare än jag själv väntat mig. Jag blev nästa tagen på sängen.
Curre Lindström - en legend

Det numera betydligt svalare intresset för hockey tror jag härrör från dessa evigt återkommande meningslösa hocketyrneringar med fyra nationer. SVT laddar då alltid studion med Wikegård och co och försöker lura folket att matcherna är viktiga. De har en hopplös uppgift. Det enda som har någon som helst betydelse vad gäller landslagshockeyn är VM. Ett totalt urvattnat och i nordamerika lågprioriterat mästerskap, där matcherna före semifinal faller i glömska lika snabbt som förra månadens evigt återkommande dubbelmöten i elitserien. Semifinalen är jag intresserad av och en final vill man vinna, men vid förlust.... "Vad visar de på andra kanalen?"

För allvarligt talat, vem minns vilket lag som tog bronset i VM 2008 eller vem som tog silver 2007? Jämför gärna fotbolls-VM. Skillnaderna är absurt stora.

Ett klipp från 1987, en tid då hockeyn var underbar och spännande. Då det betydde något att vinna VM och då SVT sände turneringen.




Åtgärdspaket:
1. Ändra så att VM spelas vart fjärde (eller åtminstone vartannat) år.
2. Se till att alla proffsen kan delta i VM. Om detta inte går att uppfylla kan VM avskaffas helt och hållet
3. Lägg ner Izvestiaturneringen och allt vad de heter. De är endast för de extrema fansen och för inbördes beundran. Satsa istället på t.ex. "för-VM", som kan spelas åren då VM inte spelas.
4. Ta tillbaka Curre Lindström i båset. Han har jäkligt stora brillor och på hans tid så brydde man sig...

(ps. I kväll ser jag på herrarnas stafett i skidskytte och curlingfinalen för damer)
patrik

2 kommentarer:

  1. Instämmer till fullo med de 3 första punkterna i ditt åtgärdspaket. Vem vill kolla på ishockey i maj varje där inte de bästa spelarna är med ?
    Menar du att Curre Lindström ska leda Finland till ett nytt guld igen ?
    Håkan.

    SvaraRadera
  2. Fast Conny Evensson är min coachfavorit i Tre Kronor! :-) /K.Lubba

    SvaraRadera