torsdag 18 februari 2010

Schlagerkrönikan del 3

Gästbloggare - Sofie
Melodifestivalen 1986...Lennart Swahn i "högform" byts ut mot Tommy Engstrand

Melodifestivalen hemma hos familjen Karlsson på 80-90-talen såg nog ut som hos de flesta svenska familjer. Det hade laddats med diverse godis och chips, salta pinnar och inte att förglömma de flottiga men ack så goda jordnötsringarna.
Ja, sen litervis av läsk förstås (eller ”dricka” som vi sa då) och kaffe till mamma och pappa så de orkade vara vakna. Låtarna lyssnades igenom med stor koncentration förutom allmänna kommentarer om kläder, smink och frisyrer. På 80-talet fanns ju en hel del att kommentera i den genren... Det var hårsprayens glansdagar och ozonskiktet hade aldrig varit så hotat tidigare.

Mina starkaste minnen är nog festivalerna från 1985-1989 då jag var pre-teen eller tweenie, men då kallades man bara för barn kort och gott. Kanske berodde det på att man mest gick omkring i barnsliga myskläder med tryck och det var klart att man inte blev tagen på allvar då av de vuxna. Tjejerna hade rosa mysdräkt med Mimmi Pigg och My Little Pony på och killarna hade nåt fånigt sportmotiv eller Janne Långben. Färgen var blå såklart. Det var viktigt att markera kön på sina barn, speciellt med tanke på att det flesta killar hade hockey-frilla och kanske lite sprejad färg i luggen och då kunde man ju lätt ta fel... Hur som helst. Poängskalan på låtarna låg mellan 1-5 och jag minns att speciellt pappa var lite kinkig med att dela ut 5:orna.
Men jag, Jenny och Ullis vi satt som nitade framför rutan och slängde ur oss femmor och blandbanden efteråt är fulla av poplåtar från Melodifestivalen.

Tänkte fördjupa mig lite i året 1986. Programledare var Lennart Swahn och Tommy Engstrand som brukade leda Razzel på lördagarna och var så där lagom populära och trevliga för att passa för ändamålet. Det var för övrigt även samma kulisser som till Razzel som återanvändes i bakgrunden. Lennart Swahn uppträdde allmänt konstigt i programmet. Förmodligen var han ganska tankad. Avgör själv nedan.



På grund av Palmemordet fick SVT dispens att senarelägga festivalen som sändes den 22mars 1986, kl 20:00-22:30 från Circus på Djurgården i Stockholm. För att spara pengar hade man precis som året innan ingen orkester, vilket hade mötts av mycket kritik från det äldre gardet, och nu införde man även de nya med musikvideor. Kanske är det därför det här året har satt sig så starkt i minnet för det var MUSIKVIDEOR på TV och vad var coolare än MTV vid den här tiden. Svar: inget. I finalen fick dock artisterna uppträda på scen ska tilläggas, men jag tänkte visa er de 10 bidragens videor.

Startlistan såg ut som följer;

1. Dan Tillberg – ABCD

Trevlig melodislinga som fastnar vare sig man vill eller inte. Dialekten är riktigt skön. Ett av barnen är faktiskt Stephen Simmonds som sen själv blev artist.



2. Git Persson – Du förför mig

Lite cool på den tiden, trots Guillou som medverkar som vampyr och försöker vara sexig utan att lyckas särskilt väl.



3. Style – Dover-Calais

Trean i startfältet kom också trea. Jennys favoriter Style slog igenom och man måste bara älska frisyrerna och den starka popslingan.



4. Lasse Holm, Monica Törnell – E´ de´ det här du kallar kärlek

Så kom vinnarlåten. Vi var inte nöjda med detta alls. Videon tyckte vi var töntig redan då, men allt Lasse Holm tar i blir ju lätt lite töntigt. Jag säger bara Pescatore Vesuvio, la bousola pompei, åååå ååå ååå ååå ååå, vad ni frestar mig, så vet ni vad jag menar.



5. Anna Book – ABC

Så lilla Anna med en video som ganska väl skildrar ett högstadiedisko i gympasalen från den tiden. Kolla kläderna (och urringningen).
Jag grät när mitt kassettband tog slut mitt i låten. Jag skäms.



6. Sound of Music – Eldorado

Den här gillade vi skarpt och lyssnade mycket på sen. Den håller faktiskt bra. Angelique opererade om hela sig sen och valsade runt i skvallerpressen och Nanne blev ju en ganska stor artist sen.



7. Baden-Baden – Jag har en dröm

Pretentiös låt med en grupp döpt till samma namn som en hoppfällbar solstol. Ungefär lika kul som om de hade hetat Hammock. Visst klämde man förresten alltid fingrarna i såna där utemöbler?



8. Fredrik Willstrand – Fem i tolv

Lilla söta Fredrik ja…måste här skicka en liten ursäkt till Jenny. Pappa och jag retade nämligen henne för att hon gillade honom och lilla Nenna sex år började grina. Stackars liten!



9. Lena Philipsson – Kärleken är Evig

Lenas debut och jag blev ett fan och hade en tidig idol, innan Madonna tog över mitt intresse. Mycket bra låt, kom tvåa och var min favorit.



10. Karin Risberg – Stopp, stopp, stanna

Riktigt Dallas-fodral och Dynastin-hår på den här tjejen. En av låtskrivarna var Kjell Lövbom, mer känd som Kee Marcello från Europe som samma år kom ut med The Final Countdown.



Vann gjorde som ni vet bidrag nummer 4 med Lena hack i häl.
Kvällstidningsläsarna rasade även detta år mot att fel låt vann – Lena Ph och Style var stora favoriter. Dessa låtar har defenitivt spelats mer på radion...

Vad tycker ni? Vann rätt låt 1986?


Sofie - gästbloggare

5 kommentarer:

  1. Klassisk festival! Pappa var verkligen snål med femmorna, han vägrade.. / Lilla U

    SvaraRadera
  2. Håller med om att fel låt vann, även om vinnarlåten tog en framskjuten plats i eurovisionsfinalen. Flera av låtarna är idag nostalgiska klassiker. För att inte tala om sändningen med Swahn och sedermera Engstrand. Inte minst efter att "100 höjdare" lyfte fram Swahns misstänkta berusning! När det begav sig 1986 tänkte man inte på att så kunde vara fallet. Mer tillbakablickar mot gångna festivaler är alltid rätt... det är nostalgiskt :) /patrik

    SvaraRadera
  3. Kul att läsa om denna klassiska festival som är lite extra förevigad i minnet oxå eftersom kusinerna Sjöblom hade den inspelad på VHS.
    Fel låt vann! Vinnarlåten tycker jag nog är den sämsta i hela startfältet. Och jag kommer som du ihåg att vi var mycket missnöjda. Style borde ha vunnit tycker jag. Dom fick nog en 5:a av mig, lixom troligen Anna B och Fredrik...dumma som retades...;-)

    /Jenny

    SvaraRadera
  4. Tack Sofie för ditt gästspel! Fantastiskt!

    SvaraRadera