onsdag 10 februari 2010

Musiksnurr - med niklas

När är Chattanooga som bäst? -Hver gang!
I lördags lyfte min nostalgibroder fram Symfoni, med Loa Falkman, som en klassisk nostalgilåt från Melodifestivalen. Idag är det dags för ännu en låt från det klassiska festivalarkivet...

Jag hamnar då i Melodifestivalen 1982 och en kall februarikväll. Systrarna Kempff ropar på pressen, radion och TV:n. Chattanooga - Hallå Hela Pressen





Låten kom på fjärde plats men var den låt, förutom segrarlåten Dag Efter Dag, som klarade sig bäst på listorna. Den var den näst mest sålda singeln under en period och Chattanooga hade sin glansperiod då 1982. Själv minns jag även augusti 1982 när de besökte Barnens Dag i Kiruna och uppträdde inne i Matojärvi islada, ca 12 år efter Börje Salmings sista slagskott i ladan för Kiruna AIF.



Jag minns hur det satt uppe affischer med Chattanooga över hela stan men eftersom jag 1982 var långt ifrån torr bakom öronen var den konserten bara att glömma. Själv fick jag nöja mig med att äta sockervadd på pinne och popcorn i strut. Åka radiobil, hoppa i hopptält och bli illamående i karusellen Tagada.

Jag fick dock en smak av den kvällens konsert när jag utanför isladan hittade ett exemplar av den klassiska ölburken Tuborg. Hoppas att han eller hon som drack ölen tyckte om konserten. Åtminstone måste ölen ha smakat bra. För en Tuborg, åtminstone från den tiden, smakar som bäst "Hver gang", som Perikles säger.




niklas

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar