tisdag 2 februari 2010

TV- och sportsnurr - med niklas

Eurovision
Vinterstudion - Så heter ju SVT:s helgsändningar nuförtiden, där man får se diverse vinteridrotter. Själv glömmer jag aldrig vinterhelgerna under min ungdom när jag satt med farsan och kollade utförsåkning på TV.

Det kunde t ex vara... Slalom Madonna di Campiglio - Herrarnas 2:a åk eller Storslalom Kitzbühel - Herrarnas 1:a åk.

Sven "Plex" Pettersson hälsade oss alla "Gomidda Gomidda" och hjälpte Stenmark ner för backen. Det gick ju så bra. Så många gånger. Att vi alla höll tummarna verkade göra susen. Just begreppet "hålla tummarna" förknippar jag mest med utförsåkning och allra mest med Ingemar Stenmark. Både mor och mormor var experter på att hålla tummarna när Stenmark åkte. (Mormor utvecklade den konsten och blev även en expert på att rulla tummarna vid TV-tittande.)

Jag minns Stenmarks konkurrenter... Bojan Križaj, Pirmin Zurbriggen, Marc Girardelli och bröderna Steve och Phil Mahre (jag trodde han hette Film Är.)

Jag minns hur jag och min bror skrattade åt Lars-Göran Halvarsson. Stackarn som naturligtvis var en bra åkare men som stod sig ganska slätt i jämförelse med Stenmark. Att han hade just det efternamnet förstärkte nog vårt ungdomligt oförståndiga skratt.

Men det jag minns allra mest med sändningarna och det som ger den största nostalgitrippen är vinjetten och slutvinjetten - SVT Eurovision

Vinjetten som även kunde/kan ses i samband med Eurovision Song Contest men som jag och säkert många med mig alltid kommer förknippa med de alpina sändningarna med Stenmark i spetsen. Jag minns att jag alltid tyckte det var lite sorgligt när slutvinjetten spelades...

Vinjetten tar mig tillbaka till ungdomen. Ska Stenmark vinna mot Film Är igen? Stenmark i mitt hjärta. Eurovision i mitt hjärta.


Det här klippet är från 1995 men det hade lika gärna kunnat vara 1982.

niklas

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar