tisdag 2 mars 2010

Mat- och saksnurr - med patrik

Fanta och Coca Cola i en härlig(?) blandning

För några dagar sedan nämnde jag en av min barndoms chipsfavoriter, OLWs baconchips. En klassiker som kom, sågs och...förlorade. Idag tänkte jag ta upp en annan bortglömd nyttighet. Läsken "Black Orange". Denna läsk fanns (som jag minns det) i 33 cl genomskilnlig plastflaska med hård svart botten, och var en blandning av Fanta och Coca Cola. Smaken var som jag minns det precis vad man kan förvänta sig av en sån blandning, halvbra. De båda originalen smakade bättre, men jag upplevde det lite coolt att på fredagskvällen glida ner på konsum och köpa en påse baconchips och en flaska Black Orange. Kvällen är iofs en sanning med modifikation. På den tiden stängde affärerna kl. 18.00 på vardagar och var helstängda på söndagar. Mycket har förändrats sen den tiden. Idag har affärerna öppet till kl. 22 på söndagarna och Fanta och Cola får man blanda själv om man vill uppleva Black Orange.


De enda bilder jag hittar på denna läsk är Fanta Black Orange. Som jag minns det fanns inte tillägget Fanta på burken/flaskan och jag såg den aldrig i burk utan endast i plasflaska som jag beskrev ovan. Hur minns du den?

patrik

3 kommentarer:

  1. Den där burken kommer jag ihåg! Men nu när du nämner flaska så kommer jag ihåg att det fanns nå'n liten, knubbig grön flaska med en palm eller nå't på etiketten; vad sjutton hette den läsken?!

    SvaraRadera
  2. Minns den inte alls..?

    /Kusin cattis

    SvaraRadera
  3. M.A.C Black Orange

    SvaraRadera