måndag 15 mars 2010

Sclagerkrönikan del 5 med niklas

Precis som min broder nämnde så är Norges bidrag i 1980 års Eurovision Song Contest en riktig favorit. Jag minns hur jag låg raklång framför TV:n med fötterna under den och tittade på tävlingen. Det var hos mormor och morfar på Fjällgatan 8, den 19:e april 1980. Precis som vanligt tippade vi alla vilket bidrag som skulle vinna och jag tippade naturligtvis Norge och trodde naturligtvis att jag skulle få rätt. Naturligtvis blev det inte så.

Låten har dock levt kvar genom alla år och vi var definitivt inte ensamma om att gilla den låten. Minns att vi ungar på Ekorrens lekis satt i ring och sjöng/jojkade låten. Stina och Pernilla dominerade...

I sedvanlig ordning hade morfar spelat in hela tävlingen på kassettband så vi kunde njuta av låten under ett par års tid. Tyvärr försvann bandet så småningom av någon anledning vilket gjorde att det säkert gick 15 år innan jag fick höra låten igen. Det var 1998 och Napster hade gjort sitt intåg på internet. Jag letade efter Sámiid Ædnan och visst hittade jag den... och vi kunde återigen njuta av mästerverket med den klassiska raden...

Jojk har större kraft än krut, för en jojk tar aldrig slut
Detta var dock inte den enda låten från 1980 års upplaga av Eurovision Song Contest som fastnade i minnet. Även Belgiens bidrag Eurovision gillade vi men det var mer ur det humoristiska hållet. Jag var helt säker på att han sjöng nåt i stil med "Öron visjo" vilket gjorde att underhållningen på Fjällgatan alltid var stor när vi lyssnade på låten på morfars kassettband.

Det var först många många år senare som jag insåg att han INTE sjöng "Öron visjo"... Jag var pinsamt gammal när jag förstod det.

Jag vet att även min bror kommer ihåg "Öron visjo" mycket bra vilket känns helt fantastiskt. Norges bidrag på plats 16 och Belgiens bidrag på plats 17 (1 p efter Norge) har fastnat i våra hjärtan. Jag har inte ett blekaste minne från Sveriges bidrag - Tomas Ledin med låten Just nu. Inte heller från vinnaren Johnny Logan från Irland med låten What´s another year?

Öron visjo



Vinnaren




niklas

2 kommentarer:

  1. Jag kommer också ihåg öron visjo mycket väl, kanske för att du pumpade den om och om igen, klassiker! :-)Frågan är dock, vad sjunger han?

    SvaraRadera
  2. Jodå, den spelades mycket och väl. :-) Han sjunger "Eurovision"

    SvaraRadera