lördag 13 mars 2010

Sclagerkrönikan del 4 med patrik

Facit till kvällens melodifestival - topp 5

Kvällen final känns härligt uppfriskande, då alla sämre bidrag försvunnit efter att ha gått sin säkra död(??) till mötes. Anna B förefaller vara en stark kandidat. Bra artist med bra röst. Inte min stil men en potentiell framgång i eurovisionsfinalen är möjlig. Förra året kom Island tvåa med en liknande låt. Dessutom har Sveriges säkra bidrag de senaste åren floppat tjockt så varför inte! Salem oxå möjlig vinnare. Jag håller dock på Ola Svensson! Diggar den låten. Darin är en annan subfavorit.

Sammanfattning (facit): Anna Bergendahl vinner följt av Salem Al Fakir på andra plats. Ola kämpar sig till en tredjeplats just före Darin. Femma kommer Andreas Johnson.

Att Ola kammar hem tredejeplatsen är kanske en stretch, men han säger su att han är ostoppbar!?

En annan låt som var allt annat än ostoppbar men likafullt en favorit i min och brorsans öron var det norska bidraget från 1980. Helt allvarligt...vi sjöng på denna i tio års tid och sjunger fortfarande!! Låten slutade på 16:e plats med hela 15p. Som kuriosa kan nämnas att Tyskland gav Norge 6 poäng och Marocko(!!) 4 poäng. Här har ni den..."Sámiid Ædnan" ("Lapland").



patrik

3 kommentarer:

  1. Bara som en liten upplysning var det inte bara din och brorsans favorit, det var även min ;-)

    SvaraRadera
  2. Jag gillar frasen:
    Jojk har större kraft än krut!

    Där satt den, kan man säga.

    A-H

    SvaraRadera
  3. Jag sjöng hejloleloa hela dagarna också, som en upplysning. Så den var en stor favorit för mig också ;-)

    SvaraRadera