onsdag 18 augusti 2010

Nostalgilåten - med niklas

I mitten av 1980-talet var ZZ Top på topp... Albumet som gjorde succé världen över hette Eliminator och rönte stora framgångar med videotrilogin Legs, Gimme All Your Lovin' och Sharp Dressed Man. I alla dessa videos kunde man följa den röda bilen Eliminator.


Min kompis "Blanken" hade albumet på kassett. Ett faktum som min bror Patrik ville ändra på eftersom han istället ville ha kassetten. Patrik visste hur man skulle smörja kråset hos "Blanken" och erbjöd en bytesaffär med honom...

Om Patrik fick hans ZZ Top-kassett så skulle "Blanken" i sin tur få ett exemplar av Tennistidningen, med Mats Wilander på framsidan. "Blanken" visade intresse men tvekade. Patrik i sin tur kände sig säker på att kunna genomföra denna bytesaffär med en hundraprocentig seger eftersom han hade två exemplar av just denna tidning med Wilander på omslaget.

"Blanken" visade sig vara mer hårdnackad än Patrik hade väntat sig... Ett byte kunde absolut göras, men det skulle ske med ett helt annat nummer av Tennistidningen. "Blanken" ville ha tidningen med Ivan Lendl på framsidan.


"Ivan Den Förskräcklige" föll honom bättre i smaken och fick han inte den tidningen så skulle det inte bli nåt byte. Patrik protesterade och försökte få "Blanken" att inse att det var Wilander som gällde. Han lyckades inte. Patriks hundraprocentiga seger blev något annat, men bytet gjordes och jag tror ingen behövde ångra sig.

Själv blev jag också nöjd med bytet, jag kunde nu lyssna på ZZ Top genom rumsväggen och ville jag kolla in Ivan så behövde jag bara ta några steg över hem till "Blanken".

Något som alltid fascinerat mig är att den tredje gruppmedlemmen, han som INTE har skägg, heter Beard (Skägg) i efternamn. Jag har forskat i det där och vad jag kan hitta så är det hans riktiga namn... Helt fantastiskt! En annan sak, mindre kul sådan, är att man i alla tider tyckt att gubbarna i ZZ Top ser fantastiskt gamla ut i sina skägg men jag inser nu att jag idag är äldre än vad dom var i dessa videos.

Med det i åtanke kan jag bara konstatera att... Tiden går, men skäggen består.

Min största favorit... Sharp Dressed Man. Den får faktiskt högsta betyg av mig. Riktigt. Jävla. Bra.







niklas

3 kommentarer:

  1. Jag borde städa min lägenhet, min flickvän kommer snart över och här ser förjävligt ut.. och så råkar jag hitta denna bloggen och blir alldeles glad och kan inte sluta läsa. tack som fan...

    SvaraRadera
  2. Haha älskar zz, har nog kvar kasetten! Perfekt byte som man säger;)

    SvaraRadera
  3. Härligt Tobo...Du är välkommen hit till Nostalgibröderna! Hur gick det med din lägenhetsstädning förresten? /patrik

    SvaraRadera