torsdag 12 augusti 2010

Nostalgilåten - med niklas

Ni vet hur det är, man har en låt i huvudet som aldrig försvinner. Man nynnar på låten hela tiden och har man tur så gillar man den men det är inte alls säkert att man gör det.

Sommaren 1987 var det Utomhus-DM (Distriktsmästerskapen) i tennis i Piteå för pojkar upp till 14 år. Under den turneringen hade jag en låt i huvudet - Wonderful life med Black.

DM 1987 var en av mina bästa turneringar jag gjort. Något som passade mig bra eftersom min bror, innan jag åkte till Piteå, sa att "om du går till semifinal så bjuder jag på ett skrovmål när du kommer hem." Ett fantastiskt erbjudande men att jag skulle ta mig till semifinal var definitivt inget jag trodde på.

Väl i Piteå så vann jag första matchen ganska komfortabelt. I andra matchen mötte jag en kille som var ett år äldre och det var EXTREMT nära att mitt äventyr tog slut där. Jag hade två matchbollar emot mig och var bara en lätt smasch för motståndaren ifrån att förlora i två raka set. På något mirakulöst sätt räddar jag matchbollarna och vänder på hela matchen.

När jag väl hade fått vind i ryggen och självförtroende så var jag svårstoppad. Vann kvartsfinalen mot legenden Kyrö med 6-1, 6-0 och jag vann semifinalen med 6-1, 6-2. Jag hade tagit mig till final!

Och med mig under fr a kvarten och semin var låten Wonderful life. Jag nynnade på den konstant, inte bara mellan bollarna utan även under själva spelet. Helt sjukt egentligen men det funkade fruktansvärt bra. Jag kunde texten i princip helt utantill.

Väl i final så var jag så otroligt nöjd med min insats så jag hade tappat min hunger och följaktligen förlorade jag den...

Finalförlusten till trots var det en fantastisk turnering för mig och jag kommer alltid förknippa den med Wonderful life. När jag kom hem och berättade för min bror om finalplatsen så fick han först ta upp hakan från golvet innan han kunde gratulera mig. Något skrovmål fick jag inte, men han strängade åtminstone om mitt racket...

Är idag lite ringrostig på texten men mycket sitter kvar. Tack Black för Wonderful life! Tack för en underbar vecka i Piteå sommaren 1987.




niklas

2 kommentarer:

  1. Underbar turnering...minns den som om det vore i förrgår. Din insats var (för er som inte har branchkunskap)en bragd, en grym skräll! Du befäste också iom denna finalplats din roll som en topp-5 spelare i länet.

    Wonderful life med Black..Jag önskar att jag också haft den i någon turnering, den är grym!

    Skrovmålet!? Har du inte fått det? Räkna med att håva in det nästa gång vi möjlighet ges.

    patrik landström

    SvaraRadera
  2. Inte första gången P lovar mat (speciellt på fin restaurant) som sen inte blivit av, vi har många måltider att håva in ;-)

    SvaraRadera