onsdag 25 augusti 2010

Sportsnurr - med niklas

Volleyboll-EM 1989
Sverige och volleyboll går inte riktigt hand i hand känns det som men under 80-talet kunde man faktiskt hitta Sverige på volleybollkartan.

Sverige hade visat framfötterna (eller snarare händerna) under ett antal år men aldrig lyckats med nån riktigt stor framgång. Jag minns spelarna fortfarande... Jan Hedengård, Peter Tholse, Lars Nilsson, Håkan Björne, Bengt Gustavsson och han jag kanske minns allra mest, P-A Sääf. I EM på hemmaplan 1989 skulle framgången äntligen komma...

Själv var jag 15 år och följde med stort intresse laget under turneringen. Sverige lyckas med nöd och näppe ta sig till semifinal, vilket var en mycket bra bedrift. I semifinalen möter dom volleyboll-supermakten Sovjet. Att möta Sovjet i volleyboll kunde likställas med att möta dom i ishockey. En oerhört svår motståndare. Sverige hade aldrig lyckats vinna mot dom och Sovjet hade inte missat ett guld sedan 1963...

Sverige spelar ruskigt bra inför hemmapubliken i Globen. Själv sitter jag hemma i soffan och tuggar fradga av nervositet. Matchen går till femte och avgörande set... ställningen blir så småningom 15-15 och det lag som vinner nästa boll får matchboll. Sverige vinner bollen och har 16-15. Vinner Sverige nästa boll är den otroliga skrällen ett faktum. Vinner Sovjet bollen så blir det en helt avgörande boll. Först till 17 p vinner! Mina nerver var vid det här laget utanför kläderna och på väg ner under soffan... Fruktansvärt!

Sverige gör det "omöjliga" och vinner bollen och därmed matchen och avgörande set med 17-15. En helt fantastiskt stark insats! Min glädje var vid det här laget utanför kläderna och på väg upp till taket.

Tyvärr förlorade Sverige sedan finalen mot Italien, men det är en annan historia. Den stora insatsen gjordes i semin. Tack Sverige för det ni gjorde under den turneringen! Det glömmer jag aldrig...

Här ett klipp från matchen, ackompanjerat av Pakitos låt Living On Video. I slutet av klippet kan vi njuta av sista bollen, utan musik.




niklas

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar