lördag 28 augusti 2010

Filmsnurr - med niklas

The Shining
Jag nämnde den här i bloggen för inte allt för länge sen. The Shining! I mitt tycke ett ohyggligt mästerverk och jag älskar verkligen den filmen.

Filmen har allt och introt till filmen är nog den bästa som någonsin gjorts. De fantastiskt vackra vyerna över Klippiga Bergen förenat med en riktigt äcklig och ruskig musik. Jag älskar det!



En liten miss kan dock synas i bild. Vid ca 0:57 kan man se skuggan av helikoptern i nedre högra hörnet...

I övrigt skulle introt kunna knäcka den hårdaste flintsten öster om Klippiga Bergen och när det begav sig, någon gång tidigt 80-tal, så älskade jag definitivt inte introt. Familjen Landström hade hyrt filmen och jag var 8-10 år gammal... Vet inte hur vi lyckades hyra den för jag minns inte att nån var sugen på att se den. Den där filmen var ju rent ruskiga saker. Kan dock tänka mig att farsan och Patrik var sugna på att se den... Morsan var knappast det. Hon hade tidigare försökt läsa boken, skriven av Stephen King, men varit tvungen att avbryta läsningen och lägga undan boken. Anledningen? "-En mycket äcklig bok!" Så vi visste vad som väntade...

Att varken Jack Nicholson (Jack Torrance) eller Shelley Duvall (Wendy Torrance) fick nån Oscarsnominering för sina insatser är en fullständig gåta för mig. Deras insater i filmen är filmhistoria. Få filmer har så många klassiska scener som The Shining och helst skulle jag vilja lägga ut alla men jag får, till skillnad mot Jack Torrance, besinna mig.

Den mest klassiska scenen är nog "Heeere's Johnny!"



Tanken var från början att ha en "låtsasdörr" men Nicholson visade oanade kvaliteter på att hantera yxan så de fick använda sig av en riktig dörr istället. Nicholson hade nämligen jobbat som brandman på deltid innan han blev skådespelare.

Idén till att Jack skulle hugga sig genom en dörr med en yxa fick Kubrick (regissören) från den svenska stumfilmen Körkarlen från 1921.



Repliken "Heeere's Johnny" var helt improviserad av Nicholson och var då en känd replik från "The Tonight Show" med Johnny Carson (föregångaren till Jay Leno.) Inför varje program så presenterades programledaren med just "Heeere's Johnny!"



Något som varit helt okänt för mig tidigare och som jag fick veta alldeles nyligen var att det från början var ett annat slut på filmen, med en sjukhusscen. Originalet sändes på bio i tre dagar innan Kubrick bestämde sig för att ta bort sjukhusscenen eftersom de han hade pratat med tyckte att filmen vore bättre utan den scenen. Sedan dess har ingen sett scenen så det är ingen som med säkerhet vet hur den egentligen såg ut. Det enda som finns är berättelser från personer som såg originalet och de minns alla mer eller mindre olika saker. Så vad som är helt korrekt är inte säkert. Men de flesta verkar vara överens om detta...

Efter inzoomningen av den ihjälfrusne Jack Torrance var det en scen från ett sjukhus där Wendy och Danny vårdades. Hotelldirekören Ullman (som var med i början av filmen) hälsar på dom på sjukhuset. Han säger till Wendy att hon måste ha hallucinerat alltihopa eftersom polisen inte kunde hitta nåt konstigt på hotellet eller något annat som hon hade påstått. (Vissa av filmtittarna vill minnas att de inte hittade några kroppar men andra vill minnas att de hittade kropparna men allt annat såg normalt ut.) Han ber henne hålla tyst om detta för att inte förstöra hotellets rykte. Ullman går även fram till pojken Danny och kastar en gul tennisboll fram till honom. (Likadan boll som Danny tidigare sett på hotellet.) Danny fångar bollen och när han möter Ullmans blick så får man känslan av att Ullman känner till hotellets mörka hemlighet och är en del av ondskan, precis som Jack Torrance.

Efter sjukhusscenen så kommer scenen som avslutar filmen, precis som nu, inzoomningen av fotot på Jack Torrance på 4-juli balen 1921.

Vad som än visades i den där borttagna scenen så hade den gett filmen ett annat djup och diskussionerna över vad som egentligen hade hänt, eller inte hade hänt, hade varit oändliga. Själv är jag glad över att scenen togs bort.

Och själv måste jag läsa boken... har velat göra det hur länge som helst och har boken på mitt nattduksbord. Jag ska göra det bättre än min mor gjorde, trots att jag vet hur äcklig den bör vara...

niklas

3 kommentarer:

  1. Som du säger Nicke, en grym film!! Såg en annan grym film igår, nämligen Bullit!!

    /Jocke

    SvaraRadera
  2. Minns när vi i nian var på skolresa i London och jag och min kompis H kom in på hotellet, in i korridoren... där blev vi stående och vägrade gå... korridoren såg ut som i filmen, man bara väntade på att tjejerna skulle komma cyklande... FY vad läbbigt det var! Tror en lärare fick gå med oss till rummet...

    //Cattis

    SvaraRadera
  3. Jocke, Bullit var det inte igår man såg. Vill jag göra snart igen.

    Cattis, kul att höra att filmen satt hemska spår... :-)

    /Niklas

    SvaraRadera