onsdag 11 augusti 2010

Videokvällarna med Warner Home Video - med niklas

Satt förra veckan och tittade på filmen The Shining. I slutet av filmen får jag starka nostalgiska vibbar av vad jag ser. Den scen som skapar dessa vibbar hos mig är den där pojken Danny blir jagad av Jack i labyrinten.

Ganska snart inser jag varför jag blir så nostalgisk... Ett kort klipp från den scenen finns med i den klassiska musikvideon som alltid fanns i början av videokassetterna till filmerna som man hyrde i början av 80-talet. Ja, detta alltså om man hyrde filmen i Sverige och det var en "Warner Home Video". Jag hade tills nu inte sett videon på minst 20 år men när jag såg den så minns jag alla filmklipp i den så otroligt väl. Tänk så många gånger man såg den som liten...

Att lyssna på "Warner Home Video-låten" med tillhörande filmklipp tar mig verkligen tillbaka till den tiden då vi hyrde filmer på Kiruna Video. Videokvällarna för oss innebar absolut minst två filmer men allra helst skulle det vara tre filmer, annars kunde det lika gärna vara. Jag menar, varje gång vi hyrde film så var vi också tvungna att bära hem en megafet moviebox. Inte många familjer som hade egen videoapparat hemma och vi var inget undantag.

Om inte minnet leker ett spratt med mig så var "Warner Home Video-låten" med på de allra flesta filmerna vi hyrde och den bidrog till stor del av underhållningen under videokvällarna.

Mitt favoritklipp i musikvideon är från Rocky III där man kan se Rocky bli nedslagen av Hulk Hogan. Ett klipp som passade en 10-åring som mig mycket bra...

Var ni med på den tiden så kan ni inte glömt den här låten och var ni inte med så missade ni nåt... Se den nu om inte annat. Jag ser den och minns videokvällarna. Jag minns när vi hyrde The Shining...




niklas

4 kommentarer:

  1. Nostalgin är oöverträffad, den är fullständig! Jag kan texten utantill och minns när vi satt i soffan och väntade på att "Rocky IV" skulle börja.
    PATRIK LANDSTRÖM

    SvaraRadera
  2. Detta är så klassiskt, grym nostalgi. Tänker alltid på Gremlins när jag hör låten :-)

    SvaraRadera
  3. Nån som kommit på vem som gjort låten och hur man får tag i den?


    //Johanna

    SvaraRadera
  4. Hallå Johanna. Nix jag har inte fått grepp om det. Visst är den sköän :) Grym nostalgi..
    Patrik

    SvaraRadera