torsdag 14 oktober 2010

Travoltasnurr - med niklas

Dra en Travolta
När jag växte upp som tonåring under 80- och 90-talet så var begreppen "dra en Travolta" eller "dansa som Travolta" vedertagna begrepp. Innan man själv eller nån kompis skulle upp på dansgolvet så kunde dessa begrepp användas. Självklart användes de endast för killar och inte för tjejer.

När jag tänker tillbaka på det där så minns jag att jag knappt visste var begreppen kom ifrån eller vem som låg bakom dem. Att "dra en Travolta" kunde vara lite pinsamt men om man gjorde det så kunde man ju trots allt dansa. Så begreppen var lite tveeggade.

Självklart var det John Travolta som, genom filmerna Grease och framför allt Saturday Night Fever, låg bakom min generations användande av begreppet "dra en Travolta". I Saturday Night Fever dansade Travolta som ingen gjort. Förr eller senare.

Efter dessa filmer, som kom i sluet av 70-talet, bleknade Travoltas insatser betänkligt. Vilket kan förklara mina dåvarande, bristfälliga, kunskaper om denne man.

1994 kom då filmen Pulp Fiction och Travolta gjorde med den sin stora comeback genom sin rollfigur Vincent Vega. I och med den filmen insåg jag själv var begreppet "dra en Travolta" verkligen kom ifrån men samtidigt tycker jag att begreppet dog ut i samband med den filmen... Var det pga av hans roll som heroinisten Vincent eller var det för att jag det året fyllde 20 år och lämnade Travoltadanserna bakom mig..?

Säger man "dansa som Travolta" nuförtiden? Jag hör det i princip aldrig numera... Jag vill ha mer Travolta åt folket! För trots min tonåriga okunskap om bakgrunden till Travoltadansen så var både begreppet och dansen en del av uppväxten. Jag saknar det.

Här har vi då filmen och danserna som är källan till allt det goda. Bakom musiken stod Bee Gees och tillsammans visade de att tighta jeans och falsettröster går hand i hand.




niklas

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar