torsdag 16 september 2010

Nostalgilåten - med niklas

Vienna - Världens bästa tvåa
Låten Vienna från 1981 med Ultravox har många gånger utsetts till just detta - Världens bästa tvåa. Eller rättare sagt "Den bästa sång som inte blivit etta i Storbritannien".

Den låg tvåa i sammanlagt fyra veckor i början av 1981 och hade inte John Lennon haft den dåliga smaken att bli mördad nån månad dessförinnan så hade kanske hans låt Woman inte räckt till för att stoppa Vienna.

Vad som dock är värre för "Vienna-anhängarna" (och de finns... jag är en av dem) är att en av historiens sämsta sånger att bli etta på englandslistan hindrade Vienna från den åtråvärda platsen. Nämligen låten Shaddap Yoy Face med Joe Dolce. Snacka om frustrerande. När ni får höra låten hoppas jag att ni håller med mig.

Det finns bl a en grupp på Facebook för dem som älskar låten Vienna. Självklart är jag med i den. Bland annat uppmanades vi medlemmar att mellan den 4:e och 11:e april i år att ladda ned låten för att försöka få den att äntligen bli nr 1 i England. Tyvärr var det inte tillräckligt många medlemmar för att lyckas med denna kupp men jag hoppas det blir fler försök.

Här har vi då mästerverket... Själv älskar jag slutet lite extra, när låten får upp farten. För övrigt den första videon i världen som spelades in i formatet wide-screen. Videon i sig var också lite före sin tid och mycket populär.


Här är låtarna som hindrade Viennas topp 1-placering... Woman (som trots allt är en riktigt bra låt) och så Shaddap You Face ("Världens sämsta sång att bli 1:a")




Jag måste få bjuda på ett riktigt guldklipp från det klassiska TV-programmet Måndagsbörsen. Låten Vienna har precis släppts och Staffan Schmidt intervjuar här Warren Cann från Ultravox. På bästa sändningstid gör Staffan fullständigt bort sig när han hela tiden tror att låten heter "Venice" (Venedig). Warren ser uppenbart besvärad ut...
"Well, before I say anything else I just hope Venice is swedish for Vienna?" "- It is."
 Detta är TV-historia. Njut!


"Jag tror jag sa Venice är Venedig, det är naturligtvis Wien. Det begriper ju ni lika bra som jag borde ha gjort, inte sant? Nu vet vi det, Venice är alltså Wien, inte sant?"

niklas

3 kommentarer:

  1. Ååh vad man älskade den låten!!!
    Denna var också min favorit:
    http://www.youtube.com/watch?v=Bx9qUR9P2ZQ

    En ny låt som låter 80-tal är denna sköna låt:
    http://www.youtube.com/watch?v=Kuwdw7KmGwA

    //kusin

    SvaraRadera
  2. Vienna var en mycket bra låt även fast Ultravox inte var några av mina favoriter på den tiden.

    Som så många andra retade jag mig till vansinne på Schmidt som, med sitt nedlåtande tonfall, översatte allt som kom i hans väg i övertygelsen att inte tittarna behärskade det engelska språket. Att han dessutom översatte fel var ju en skymf mot både artister och tittare. Annars var Måndagsbörsen ett bra program

    SvaraRadera
  3. Kusin, jag kan tänka mig att du gillade låten :-) Kul att du bidrar med fler låtar. Det skapar nostalgi och ger inspiration.

    grandprix63, själv var jag så liten då så själva gruppen hade jag dålig koll på men min bror gillade Vienna och det gjorde jag oxå. Det jag minns mest av Måndagsbörsen var programledaren Jonas Hallberg, som sprang omkring och flamsade. Schmidt minns jag inte från den tiden... men han hade ju verkligen ett tveksamt uppträdande...

    /niklas

    SvaraRadera